Coface, furnizorul de asigurări de credit comercial și informații de afacero, a publicat prima ediție a sondajului său privind comportamentul de plată al companiilor din Regatul Unit, subliniind că întreprinderile britanice se confruntă cu un nivel extrem de ridicat de plăți întârziate în comparație cu alte țări.
- 90% dintre companiile din Marea Britanie au înregistrat întârzieri la plată în ultimul an; 44% afirmă că întârzierile sunt mai frecvente decât înainte
- Întârzierea medie la plată este de 32 de zile, microîntreprinderile și întreprinderile mici fiind cele mai expuse riscurilor legate de fluxul de numerar
- 37% dintre companii se așteaptă ca întârzierile la plată să scadă în 2026, dar optimismul este inegal între sectoare și dimensiunile companiilor
Companiile britanice se confruntă cu întârzieri record la plăți în comparație cu omologii lor globali
Sondajul relevă că un procent copleșitor de 90% dintre întreprinderile din Regatul Unit se confruntă cu întârzieri, aproape jumătate (44%) dintre acestea raportând aceste probleme mai frecvent decât în trecut. Acest procent este semnificativ mai mare decât în alte țări europene, Franța, Germania și Polonia raportând rate de doar 85%, 81% și, respectiv, 60%. Este, de asemenea, mai mare decât ratele de întârziere a plăților înregistrate în afara Europei, unde incidența este de aproximativ 49% în Asia și 51% în America Latină.
Reformele recente, precum Regulamentul privind practicile de plată din 2024 și Codul de plată echitabilă, schimbă atitudinea față de plățile întârziate, înregistrându-se deja îmbunătățiri. Deși majoritatea firmelor salută condițiile și aplicarea mai stricte, doar 68,5% dintre microîntreprinderi și întreprinderile mici se așteaptă la o îmbunătățire a fluxului de numerar, în comparație cu firmele mai mari, care înregistrează creșteri mai puternice ale încrederii și investițiilor.
„Plățile întârziate au devenit o provocare majoră pentru întreprinderile din Regatul Unit, amenințând stabilitatea financiară a celor mai vulnerabile firme. Deși noile reglementări și îmbunătățirea sentimentului oferă speranță, redresarea trebuie să fie generalizată pentru a se asigura că întreprinderile mai mici nu sunt lăsate în urmă pe măsură ce practicile de plată evoluează.”
Benoit Urbin, Country Manager for the United Kingdom and Ireland
Condiții de plată: practică răspândită, dar cu riscuri crescânde
Oferirea de termene de plată rămâne o practică aproape universală în rândul întreprinderilor din Regatul Unit, doar 3% dintre companii refuzând să acorde credit cumpărătorilor lor. Cele mai frecvente termene de plată sunt între 1 și 30 de zile (37% dintre respondenți), în timp ce aproape jumătate dintre companii și-au prelungit termenele în ultimul an. Microîntreprinderile și întreprinderile mici tind să ofere termene mai scurte (în medie 46 de zile), în comparație cu întreprinderile mari (56 de zile), ceea ce reflectă capacitatea lor mai limitată de a absorbi întârzierile de plată. Diferențele sectoriale sunt, de asemenea, notabile: serviciile pentru întreprinderi și finanțele acordă adesea termene mai lungi, în timp ce industria farmaceutică și mass-media preferă termene mai scurte.
Întârzierile la plată: o provocare persistentă și răspândită
Sondajul relevă faptul că întârzierile la plată reprezintă în prezent o problemă sistemică pentru întreprinderile din Regatul Unit. Microîntreprinderile și întreprinderile mici sunt deosebit de expuse, aproape 50% dintre acestea raportând că au înregistrat întârzieri mai frecvente, comparativ cu 39% și, respectiv, 42% dintre întreprinderile mijlocii și mari, deoarece termenele de plată mai scurte și rezervele de numerar limitate le fac mai vulnerabile la șocurile financiare. Întârzierea medie este în prezent de 32 de zile, o cifră constantă pentru întreprinderile de toate dimensiunile, dar cu un impact disproporționat asupra celor mai mici întreprinderi.
Contraste sectoriale și cauze fundamentale
Sondajul evidențiază disparități semnificative între sectoare.
Construcțiile și industria auto/transporturilesunt cele mai afectate de creșterea întârzierilor la plată (95% și, respectiv, 93%), în timp ce editurile, comunicațiile și mass-media (60%), industria agroalimentară (78%) și organizațiile non-profit, guvernamentale și educaționale (78%) raportează mai puține probleme. Acest lucru se datorează adesea termenelor de plată mai lungi sau disciplinei mai stricte a cumpărătorilor.
Cele mai lungi întârzieri medii au fost raportate în sectorul construcțiilor (38,2 zile) și al serviciilor pentru întreprinderi (38,1 zile), în timp ce cele mai scurte au fost în sectorul editorial, comunicații și mass-media (21 de zile). În ciuda faptului că au înregistrat cea mai mică întârziere medie, aproximativ 50% dintre companiile din sectorul editorial, comunicații și mass-media au declarat că plățile întârziate au avut un impact semnificativ asupra fluxului lor de numerar.
Motivul principal al întârzierilor la plată s-a schimbat, trecând de la probleme operaționale la dificultăți financiare ale cumpărătorilor, unele companii indicând chiar amânări deliberate, fără legătură cu probleme de lichiditate.
- Sectoarele construcțiilor, ospitalității și hârtiei/lemnului au evidențiat creșterea ratelor dobânzilor ca fiind cel mai mare risc care contribuie la întârzierile de plată.
- Serviciile pentru întreprinderi, produsele chimice, energia și plasticul, finanțele și TIC au declarat că cel mai mare risc îl reprezintă amenințările la adresa securității cibernetice.
- Alte sectoare au raportat ca riscuri întreruperile lanțului de aprovizionare (automobile/transporturi, producție și comerț cu amănuntul) și lipsa forței de muncă în sectoare cheie (agroalimentar și farmaceutic).
Perspective pentru 2026: optimism prudent
În ciuda provocărilor actuale, există semne de speranță. Peste o treime dintre companii se așteaptă ca întârzierile de plată să scadă în 2026, susținute de îmbunătățirea sentimentului economic și de așteptările privind o rentabilitate și un flux de numerar mai puternice. Cu toate acestea, optimismul este inegal, microîntreprinderile și întreprinderile mici rămânând mai sceptice - 66% consideră că economia Regatului Unit se va deteriora în continuare sau va rămâne neschimbată în 2026, iar mai multe sectoare continuă să se confrunte cu riscuri structurale, inclusiv volatilitatea ratelor dobânzilor, amenințările cibernetice și perturbările lanțului de aprovizionare.
Coface, care acoperă tranzacții comerciale globale în valoare de 600 de miliarde de lire sterline, ajută companiile să se asigure împotriva riscului ca debitorii să nu plătească bunurile și serviciile. Astfel, colectează și prelucrează cantități mari de date privind riscurile cu care se confruntă companiile din Marea Britanie, oferindu-i o perspectivă unică asupra riscului de plată și lichiditate – atunci când presiunile financiare se acumulează în sistem, tinde să le observe într-un stadiu incipient.
> Citește studiul UK Payment Survey (.pdf) <



