Stiri & Publicatii
08/04/2021
Evaluarea Riscului de Tara & Studii economice

Statele Unite: planul de stimulare deschide calea catre un deficit comercial record

Statele Unite: planul de stimulare deschide calea catre un deficit comercial record

manufacturate, Statele Unite au avut un deficit comercial de la inceputul anilor 1970. Cresterea tensiunilor comerciale - in special cu China - si pandemia COVID-19, care au perturbat fluxurile comerciale, au afectat balanta comerciala in ultimul an. Deficitul comercial a atins un nivel record de peste 900 miliarde USD in 2020.

In cea mai recenta analiza economica, Coface prezice ca, dupa o contractie de 3,5% in 2020, PIB-ul SUA va reveni cu 5,7% in acest an, ceea ce ar permite economiei sa revina la nivelul sau pre-criza inca de la jumatatea anului 2021, inaintea majoritatii economiilor avansate. Pe masura ce presedintele Joe Biden atinge jumatatea primelor 100 de zile de mandat, aceasta puternica revenire in economia SUA este partial determinata de raspunsul fiscal fara precedent la criza. Pachetul de sprijin adoptat in martie 2021 se ridica la 1,9 trilioane USD si va aduce raspunsul fiscal total la criza la o suma echivalenta cu 27% din PIB-ul SUA, mai mult decat orice alta economie matura. Folosind o analiza bazata pe estimari istorice ale unei balante comerciale potentiale,Coface estimeaza ca deficitul ar putea creste cu 56 miliarde de dolari ca urmare a planului de stimulare.

Un deficit alimentat de consumul american

Din punct de vedere istoric,deficitul SUA se datoreaza importurilor substantiale pentru a satisface consumul american.Din 2015, principala schimbare a fost scaderea volumului de produse si materiale industriale in deficitul comercial. Potrivit Administratiei pentru informatii energetice, tara a devenit exportator net de gaze naturale in 2017, si de titei si produse petroliere la sfarsitul anului 2019.

Desi bunurile de capital sunt cel mai important sector de export (34% din total intre 2010 si 2020), acestea au crescut mai putin decat importurile, in mare parte din cauza problemelor Boeing[1] din ultimii doi ani, si apoi pe fondul pandemiei COVID-19.

SUA - China: un razboi comercial cu rezultate mixte

Presedintia lui Donald Trump a evidentiat ponderea considerabila a Chinei in deficitul comercial al SUA. Intre 2010 si 2020, China a reprezentat aproximativ 44% din sold.Cu toate acestea, in timp ce indicele a scazut de la un nivel record de aproape 420 miliarde USD in 2018, Trump nu a reusit sa-si atinga obiectivul de campanie din 2016 de a reduce semnificativ deficitul global, care a fost si mai mare la sfarsitul mandatului sau. In timp ce tarifele au afectat deficitul bilateral cu China, care a scazut cu 18% in 2019, aproape trei sferturi din acest declin au fost compensate de balanta comerciala cu restul lumii. Situatia a fost similara in 2020.Razboiul comercial dintre China si Statele Unite, care a inregistrat o crestere a barierelor comerciale, a avut rezultate mixte.

Semnat la 15 ianuarie 2020 de Trump si vicepresedintele chinez Liu He, impactul acordului comercial „Faza 1” este dificil de evaluat, avand in vedere pandemia COVID-19. Pana la sfarsitul anului 2020, China nu si-a atins obiectivul de a cumpara cu aproape 64 miliarde USD mai mult in agricultura, energie si produse manufacturate decat in 2017. Dintr-un total de 159 miliarde USD in achizitii de marfuri promise[2], China a atins doar 59% din acest obiectiv pana la sfarsitul anului.

„Planul de salvare al SUA”: o revenire puternica, dar un deficit comercial mai mare

In urma socului crizei pandemiei COVID-19, o alta schimbare majora in macroeconomie este pe cale sa aiba loc odata cu pachetul masiv de stimulare, numit „American Rescue Plan Act”. Adoptat in martie, acesta presupune cheltuieli de aproape 1,9 trilioane USD (9% din PIB) in urmatorii 10 ani, din care mai mult de o treime vor fi injectate direct in economia SUA in 2021, pe langa cei aproape 4 trilioane USD autorizati de Congres in 2020.

Avand in vedere desfasurarea rapida de catre SUA a procesului de vaccinare anti COVID-19 (mai mult de un sfert din populatie primise cel putin o doza pana la sfarsitul lunii martie), Coface se asteapta la o revenire puternica a consumului privat, care va impinge cresterea la 5,7% in 2021, dupa o contractie de 3,5% anul trecut.Potrivit Coface, tara va fi una dintre primele care se va intoarce la nivelul sau de activitate de dinainte de criza pana la mijlocul anului 2021.

„Boom-ul” asteptat al consumului SUA va alimenta cererea pentru importuri, punand bazele unui deficit comercial record.Potrivit Coface, pachetul de stimulare ar putea duce la un deficit suplimentar de 56 miliarde USD. Drept urmare, deficitele bilaterale cu Mexicul, dar si cu Germania, Coreea de Sud, Brazilia si India s-ar putea mari.

Cel mai mare impact al planului de investitii in infrastructura de 8 ani si 2 trilioane de dolari, dezvaluit saptamana trecuta de Casa Alba, se va materializa abia dupa 2021. Cu toate acestea, intrucat cresterile de impozite care il finanteaza vor fi repartizate pe 15 ani, acesta va largi deficitul bugetar federal in urmatorii ani, sporind in continuare deficitul comercial.

De la „America First” la „America is Back”

Cand Joe Biden l-a succedat pe Donald Trump pe 20 ianuarie 2021, politica „America First” a lui Trump, caracterizata prin cresterea tensiunilor comerciale si a barierelor tarifare, in special cu China, a luat sfarsit. Campania lui Biden si actiunile timpurii au indicat ca strategia comerciala va face parte din politica sa externa mai larga, rezumata prin sloganul „America is back”. Agenda politicii comerciale, lansata la inceputul lunii martie, indica faptul ca restabilirea conducerii SUA in lume si repararea parteneriatelor si aliantelor sunt principalele prioritati ale administratiei.

Pe de alta parte, indicatiile timpurii arata o atitudine mai asertiva fata de China. Acest lucru se reflecta in agenda comerciala a administratiei, ceea ce face ca abordarea practicilor comerciale „abuzive si neloiale” sa devina prioritare. Pana in prezent, administratia Biden nu a anuntat nicio reducere a tarifelor, lasand posibilitatea utilizarii acestora ca parghie de negociere in viitoarele discutii bilaterale.

 

[1] Dupa doua accidente in octombrie 2018 si in martie 2019 care au implicat Boeing 737 Max, aeronava a fost suspendata din zbor de catre autoritatile de certificare in martie 2019. Dupa modificarea aeronavei, Administratia Federala a Aviatiei (FAA), agentia SUA care reglementeaza aviatia civila, a autorizat revenirea sa in functiune in noiembrie 2020

[2] Sursa: Chad P. Bown. 2021. Urmarirea fazei unu SUA-China: achizitiile de import ale Chinei. Institutul Peterson de economie internationala

 

Descarcati studiul

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Descărcaţi acest comunicat de presă : Statele Unite: planul de stimulare deschide calea catre un deficit com... (255,77 kB)

Contact


Diana OROS

Marketing and Communications Specialist 
Sos. Pipera 42, Et. 6 - 020112
Sector 2 - Bucuresti
ROMANIA
T: +40 37 46 70 886
Email: diana.oros@coface.com
 

Sus
  • Romanian
  • English