Stiri & Publicatii
06/02/2024
Evaluarea Riscului de Tara & Studii economice

Barometrul riscurilor sectoriale si de tara Coface, T4 2023

Barometrul riscurilor sectoriale si de tara Coface, T4 2023

Dupa un 2023 oarecum turbulent, dar mai bun decat se astepta, 2024 se prefigureaza ca un an incert, atat din punct de vedere (geo)politic, cu peste 60 de alegeri nationale - prezidentiale si/sau legislative – cat si din punct de vedere economic, cu riscuri in crestere intr-o economie globala care incetineste. In acest context, Coface a modificat 13 evaluari ale riscului de tara (12 imbunatatiri si 1 retrogradare) si 22 evaluari ale riscului sectorial (17 imbunatatiri si 5 retrogradari), reflectand o imbunatatire semnificativa a perspectivelor de evolutie intr-un mediu care ramane extrem de instabil si  nesigur.

Cresterea globala rezista presiunilor

Pentru al treilea an consecutiv, economia mondiala va incetini pana la2,2% in 2024, dupa 2,6% anul trecut.

Chiar daca lucrurile par sa fie pe drumul cel bun in SUA,activitatea economica ar trebui sa continue sa scada in prima jumatate a anului. Acest lucru se datoreaza cheltuielilor gospodariilor, mai ales ca stocul de economii in exces acumulat in timpul pandemiei, care este acum in mare parte epuizat, va continua sa scada.

Economia chineza, care parea ca si-a recapatat ritmul de evolutie in a doua jumatate a anului 2023, incheind anul cu o crestere a PIB-ului de 5,2%, putin peste tinta oficiala de crestere,stagneaza la inceputul acestui an.Revenirea consumului ramane fragila, iar preocuparile legate de corectia pietei imobiliare, solutionarea datoriei publice locale si presiunile deflationiste continua sa afecteze investitiile private si sentimentul consumatorilor.

Europa va fi marcata de stagnarein prima jumatate a anului. Industria prelucratoare continua sa fie afectata de costuri ridicate si cerere externa lenta.

Inflatia si ratele dobanzilor: un mediu advers pentru companii

In ciuda unei scaderi in 2023 si a unei tendinte pozitive pe termen scurt, inflatia de baza este incade doua ori peste tinta bancii centralein majoritatea zonelor monetare dezvoltate. Provocarea pentru 2024 consta in a umari daca inasprirea monetara din ultimele 18 luni este suficienta pentru a reduce si mentine inflatia la 2%.

Piata tensionata a muncii, cu rate ale somajului sub nivelul lor structural, niveluri istorice ale locurilor de munca vacante si dinamica sustinuta a salariilor, sugereaza ca batalia nu a fost castigata - indiferent de eventualele socuri de oferta care ar putea aparea in mediul geopolitic actual.

Ratele de dobanda cu care s-au obisnuit toti agentii - gospodarii, intreprinderi si guverne - in ultimii cincisprezece ani sunt acum de domeniul trecutului,ratele urmand sa ramana ridicate pe tot parcursul anului in toate economiile avansate.

Asteptarile pietei de pana la 6 reduceri de dobanda (de 25 pb[1] fiecare) pe parcursul anului par excesive, pe ambele maluri ale Atlanticului. In Europa, in ciuda impulsului slab al activitatii, presiunile inflationiste de baza inca peste 2% nu ar trebui sa permita BCE - si Bancii Angliei - sa inceapa relaxarea monetara inainte, in cel mai bun caz, de vara lui 2024.

Acest mediu economic nefavorabilva mentine companiile intr-o situatie dificila.O accelerare brusca a numarului de insolvente este, prin urmare, unul dintre principalele riscuri negative pentru scenariul de baza Coface.

Economiile emergente stimuleaza cresterea globala, dar eterogen

In 2024, tarile emergentevor fi principalele motoare ale economiei globale, contribuind cu 1,7 puncte procentuale la cresterea de 2,2% a PIB-ului mondial.Economiile emergente vor reprezenta, asadar, trei sferturi din cresterea globala, cea mai mare din 2013. Asia de Sud-Est va fi din nou una dintre cele mai dinamice regiuni, cu o crestere de 4,6%, dupa 4% anul trecut.

Cele mai sarace si mai indatorate tari se vor confrunta cu dificultati mai mari. Cu rate ale dobanzilor ridicate si un dolar puternic, o reaparitie adefault-urilor suveraneeste posibila. Unele tari sunt deja in faliment sau in prag de faliment, cum ar fi Sri Lanka, Ghana, Etiopia, Malawi, Pakistan si Laos.

Tensiuni tot mai mari in Marea Rosie - costul transportului maritim creste

Instabilitatea din regiunea Marii Rosii esteo amenintare majorapentru traficul maritim. Aceasta ruta comerciala ofera acces la Canalul Suez, cea mai rapida ruta maritima care leaga Europa (in special Rotterdam sau Londra) de Asia. Prin aceasta trec aproximativ 12% din comertul mondial si 30% din traficul mondial de containere.

Avand in vedere amenintarea din regiune,majoritatea companiilor de transport maritim evita deja Canalul Suezsi opteaza pentru Capul Bunei Sperante, in jurul continentului african dar care adauga peste zece zile la durata calatoriei.

Pentru cei care continua sa-l foloseasca, costurile de securitate si asigurari cresc vertiginos.

Pentru a compensa aceste costuri, transportatorii isi redirectioneaza navele catre rutele comerciale europene si mediteraneene, ceea ce reduce spatiul disponibil pentru marfurile care trec prin rutele transpacifice si nord-sud, rezultand in tarife mai mari.

In ciuda cresterilor tarifelor de transport cares-au dublat de la Shanghai si chiar s-au triplat pe unele rute catre Europa, acestea sunt inca, in medie, sub nivelurile record de la inceputul lui 2022. Deocamdata, impactul inflationist va fi izolat - de ordinul a 0,1 puncte de inflatie la nivel global (0,2 puncte in Europa) si nu pare de natura sa deraieze scenariul central Coface.

 

Descarcati aceasta publicatie

cover

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[1] Punct de baza

Descărcaţi acest comunicat de presă : Barometrul riscurilor sectoriale si de tara Coface, T4 2023 (149,74 kB)

Contact


Diana OROS

Marketing and Communications Specialist 
Sos. Pipera 42, Et. 6 - 020112
Sector 2 - Bucuresti
ROMANIA
T: +40 37 46 70 886
Email: diana.oros@coface.com
 

Sus
  • Romanian
  • English