Stiri & Publicatii
22/07/2015
PUBLICATII ECONOMICE

Sectorul Auto din Europa Centrala

Sectorul Auto din Europa Centrala

Sectorul auto joaca un rol important in activitatea economica a regiunii ECE. Multumita costurilor reduse si a educatiei fortei de munca, a proximitatii geografice pe pietele din Europa de Vest, a stimulentelor fiscale si a stabilizarii mediului juridic, tarile ECE au devenit destinatii atractive pentru investitii ale producatorilor de automobile la nivel mondial.

Sectorul auto contribuie la cresterea economica a ECE si are o pondere considerabila in economia regiunii. Acesta genereaza 850.000 de locuri de munca - o cota de 2.5% din totalul angajarilor. Publicatia Coface se concentreaza numai pe producatorii de automobile din tarile ECE, unde sunt produse volume semnificative de masini: Republica Ceha, Ungaria, Polonia, Romania, Slovacia si Slovenia. In total, exista 33 de fabrici auto in aceste tari, producatoare de motoare, autovehicule pentru uz personal sau comercial si autobuze. Regiunea ECE a fost in masura sa atraga investitii straine directe (ISD) nu numai datorita costurilor atractive ale fortei de munca si proximitatii sale geografice in Europa de Vest, dar si fortei de munca educate si imbunatatirii climatului de afaceri, care este mai favorabil pentru investitori. In ciuda acestor ISD-uri, doar doua tari din ECE figurau in lista primilor 20 a celor mai mari producatori de autovehicule din lume. Daca productia de masini de anul trecut din cele 6 tari acoperite de analiza Coface ( Republica Ceha, Ungaria, Polonia, Roma, Slovacia si Slovenia) ar fi fost insumata, ar fi fost egala  cu cantitatea fabricata in India de cel de-al 6-lea, cel mai mare, producator de masini.

In ciuda deteriorarii economice remarcate in mai multe economii emergente, sectorul auto din regiunea ECE a generat cresterea dinamica a vanzarilor. Aceasta reflecta perspectivele imbunatatite asupra principalului sector pe piata externa, zona Euro, unde au fost exportate o parte semnificativa din productia de automobile a regiunii ECE. Inca din anii 1990, regiunea ECE a beneficiat de ISD-uri in fabricile sale interne de automobile. Cateva dintre fabrici au devenit platforme pentru productia si asamblarea brand-urilor straine. Cu toate acestea, doua brand-uri locale, producatorul ceh Skoda si cel romanesc Dacia, au fost capabile sa supravietuiasca pe piata mondiala competitiva.

Desi cresterea volumului in vanzarea productiei de masini este confirmat de date concrete, sectorul auto nu este lipsit de riscuri. Multe economii din regiunea ECE sunt dependente de comertul extern. Aceasta imensa dependenta de exporturi  este pozitiva intr-o perioada in care cererea este in expansiune, dar poate fi si negativa cand pietele se deterioreaza. Desi revenirea consumului privat in economiile ECE face ca aceasta dependenta de pietele externe sa reprezinte un pericol mai mic, ea ramane un factor crucial in conditiile in care ponderea dominanta a productiei de automobile este exportata. In ciuda perspectivelor economice imbunatatite, consumatorii sunt inca precauti in decizia de cumparare si asteptarile privind privind reducerile semnificative reprezinta un criteriu important in procesul de selectie de brand. In acelasi timp, cresterea numarului de inmatriculari de autoturisme nu este doar un rezultat al cresterii cererii pentru vehicule, ci, de asemenea, o urmare a auto-inregistrarilor afectate de producatorii de automobile si dealeri.  Cu toate aceste evolutii si imbunatatiri ale perspectivelor interne, este sectorul auto al regiunii ECE inca dependent de cererea externa? 

Descărcaţi această publicaţie : Sectorul Auto din Europa Centrala (2,12 MB)

Contact


Diana OROS

Marketing and Communications Specialist 
Sos. Pipera 42, Et. 6 - 020112
Sector 2 - Bucuresti
ROMANIA
T: +40 37 46 70 886
Email: diana.oros@coface.com
 

Sus
  • Romanian
  • English