Morocco Corporate Payment Survey 2021: întârzieri mai scurte, dar întârzieri de plată încă răspândite

Potrivit studiului realizat de Coface în 2021 privind comportamentul de plată al companiilor din Maroc , termenele contractuale de plată în această țară rămân lungi, ajungând la o medie de 79 de zile. Cu toate acestea, acestea s-au îmbunătățit semnificativ, cu o durată mai scurtă de aproximativ 14 zile în comparație cu studiul anterior realizat în 2019.

Potrivit sondajului, întârzierile la plată rămân larg răspândite în Maroc, aproape jumătate dintre companii raportând întârzieri de plată de peste trei luni în ultimele șase luni. În timp ce PIB-ul s-a contractat în 2020 (estimat la -6,3% după o creștere de 2,5% în 2019), mai multe companii au perceput o deteriorare. În 2021, în timp ce Coface prevede o creștere de 4,5% pentru economia marocană, aproape jumătate dintre companii par să se aștepte ca întârzierile la plată să rămână stabile, iar mai mult de o treime se așteaptă ca acestea să crească.

Întârzierile și neplățile reprezintă o constrângere majoră pentru întreprinderi. În 2020 s-a înregistrat o reducere cu 22% a numărului de insolvențe în comparație cu 2019, dar va exista o creștere puternică a numărului de insolvențe în 2021, din cauza unui efect de recuperare: +94% în prima jumătate a anului 2021, potrivit Inforisk.

 

Termenele de plată: încă lungi, dar există loc de îmbunătățire

Creditul între companii în Maroc s-a îmbunătățit semnificativ în 2019:

  • Puțin mai puțin de o treime dintre companiile intervievate consideră că termenul legal maxim de plată de 60 de zile nu este respectat.
  • Aproape o treime dintre companii au raportat termene maxime de plată mai mari de 180 de zile.
  • Comparativ cu ultimul sondaj realizat în 2019, întârzierea medie estimată a scăzut cu 14 zile, de la 93 la 79 de zile.
  • Sectorul chimic se remarcă prin faptul că are termene de plată mult mai lungi decât media, ajungând la 134 de zile.

 

Aproape jumătate dintre companiile intervievate se confruntă cu întârzieri de plată de peste trei luni

  • În concordanță cu sondajele anterioare, întârzierile la plată sunt în continuare foarte răspândite: 44,8% dintre companiile intervievate raportează întârzieri semnificative de peste trei luni. Deși aceasta reprezintă o ușoară îmbunătățire, numărul întârzierilor de peste 6 luni a crescut cu 2,7%.
  • Cu toate acestea, întârzierile par a fi mai scurte: ponderea întârzierilor de 90-120 de zile a scăzut cu 5 puncte în favoarea celor care indică întârzieri scurte (mai puțin de 30 de zile).
  • Există o percepție a unei deteriorări care este în principal rezultatul impactului major al crizei pandemice Covid-19. Aceasta a fost însoțită de măsuri guvernamentale drastice care au îngreunat activitatea economică (închideri, stingeri, închiderea frontierelor pentru turiștii străini, închiderea școlilor, a locurilor de muncă și interdicția de călătorie).

 

Poziție prudentă față de viitor, dar unele semne de îmbunătățire după criză

  • Companiile sunt prudente: aproape jumătate dintre ele se așteaptă la o deteriorare a climatului de afaceri și a situației economice. Doar o cincime se așteaptă la o îmbunătățire în viitor.
  • 21 % dintre companii declară că se așteaptă ca cifra de afaceri să scadă în următoarele șase luni. 39% se așteaptă ca cifra de afaceri să crească, iar 41% se așteaptă ca aceasta să rămână stabilă.
  • În timp ce aproape jumătate dintre companiile intervievate au declarat că fluxul de numerar a scăzut în ultimele șase luni, doar 22% dintre ele se așteaptă ca acesta să scadă în următoarele șase luni.
  • Companiile intervievate consideră că această îmbunătățire a situației economice va duce la o reducere a întârzierilor la plată, ca urmare a evoluției pandemiei, precum și a încheierii stării de urgență.

NB:

  • Sondaj realizat în al doilea trimestru al anului 2021 pe un eșantion de 380 de companii.
  • Termene de plată: intervalul de timp dintre momentul în care un client achiziționează un produs sau un serviciu și momentul în care trebuie efectuată plata.
  • Întârzieri de plată: perioada dintre data scadenței plății și data la care se efectuează plata.