DSO - Days Sales Outstanding - este un indicator valoros în gestionarea financiară. Sustenabilitatea unei companii depinde de capacitatea sa de a-și încasa facturile înainte de a fi nevoită să plătească cheltuieli care ar pune firma în dificultate. Prin urmare, DSO reprezintă o bază pentru îmbunătățirea continuă în vederea optimizării fluxului de numerar și a reducerii riscului de neplată.
Ce este DSO și de ce este util?
DSO măsoară timpul scurs între emiterea unei facturi și încasarea efectivă a sumei corespunzătoare acesteia. Ca indicator, DSO reprezintă numărul mediu de zile în care vânzările facturate rămân neîncachitate. Cu cât DSO este mai mic, cu atât semnalul este mai pozitiv pentru viabilitatea financiară a companiei.
Mai mult decât o simplă cifră, DSO ajută companiile să:
- Monitorizeze sustenabilitatea financiară: un DSO ridicat poate semnala probleme de lichiditate.
- Optimizeze fluxul monetar: prin reducerea DSO, companiile își pot îmbunătăți fluxul de numerar.
- Să ia decizii strategice: Datele DSO pot fi utilizate pentru a gestiona mai bine politicile interne de credit și de colectare.
Acesta este, de asemenea, o componentă a necesarului de capital circulant (WCR) - partea referitoare la creanțele comerciale. Cu cât DSO este mai scurt, cu atât capitalul circulant este mai mic. Cu cât DSO este mai lung, cu atât riscul unui deficit monetar este mai mare. Reducerea acestuia este, prin urmare, un obiectiv constant pentru departamentele financiare, care trebuie corelat cu DPO (timp mediu necesar pentru plata furnizorilor) pentru a determina dacă există o nevoie urgentă de a face acest lucru.
DSO vs. DPO, cel mai bun mod de a vă gestiona fluxul de numerar
DPO vine de la Days Payable Outstanding și reprezintă timpul mediu necesar pentru plata furnizorilor. Acesta măsoară numărul de zile de care are nevoie o companie pentru a plăti facturile pe care le primește. În ambele cazuri, și în afara oricăror dificultăți particulare, cele două concepte fac obiectul unor negocieri potențial regulate.
Relația dintre DPO și DSO este evidentă: este de preferat să avem o perioadă scurtă de colectare și o perioadă lungă de plată a furnizorilor, pentru a avea lichidități și un flux de numerar sănătos. Cu cât cele două numere sunt mai apropiate unul de celălalt, cu atât este mai mare riscul ca o întârziere să provoace cel puțin o problemă temporară. Iar un DPO mai mic decât DSO este în mod evident situația de evitat. Dacă compania trebuie să își plătească furnizorii înainte de a fi plătită de clienți, va avea nevoie de noi lichidități și, prin urmare, de credite, pentru a se finanța, ceea ce ar trebui, desigur, evitat pe cât posibil
Este o idee bună să calculați și să monitorizați în mod regulat diferența dintre DSO și DPO, pentru a lua în considerare apariția unor noi clienți sau furnizori, pe de o parte, dar și pentru a renegocia anumite contracte dacă este necesar sau pentru a optimiza capitalul circulant.
Cum se calculează DSO?
Există două metode de calculare a DSO. Prima este ușor de implementat, dar se concentrează pe o anumită perioadă fără a lua în considerare perioadele anterioare, în timp ce a doua are în vedere sezonalitatea.
DSO în funcție de metoda contabilă
Această primă metodă este cea mai simplă și determină raportul dintre soldurile financiare și vânzările cu TVA inclus. Se alege o perioadă de studiu (30 de zile, 90 de zile, de exemplu), apoi se utilizează următoarea formulă:
Valoarea totală a debitului financiar (inclusiv TVA) pentru perioadă / Cifra de afaceri (inclusiv TVA) pentru perioadă x Numărul de zile din perioadă
Deși rezultatul obținut este foarte clar și stabilește un număr mediu de zile pentru colectarea creanțelor, acesta nu este foarte eficient pentru nicio companie supusă vânzărilor sezoniere. Comparația de la o lună la alta, de exemplu, devine dificilă. În ceea ce privește DSO pe an, acesta durează prea mult pentru a sprijini eficient strategia financiară.
Cu toate acestea, DSO calculat în acest mod permite să se facă distincția între:
- Creanțele curente, pentru care DSO rezultă din condițiile de plată negociate.
- Creanțele restante, în cazul cărora DSO rezultă din neplata la timp a creanțelor. Prin urmare, strategia de colectare trebuie să fie îmbunătățită.
DSO prin epuizarea vânzărilor sau "numărătoarea inversă
Această abordare a calculării DSO implică "epuizarea" creanțelor restante prin utilizarea vânzărilor realizate în lunile anterioare. Scopul acestui calcul constă în stabilirea numărul de zile de vânzări necesare pentru a absorbi toate creanțele.
Să luăm un exemplu concret: la sfârșitul lunii noiembrie, o întreprindere are 60 000 EUR în conturi restante la clienți. Cifra de afaceri realizată în cele 30 de zile ale lunii noiembrie (30 000 EUR) acoperă jumătate din această sumă restantă, dar mai sunt încă 30 000 EUR de finanțat. Prin urmare, ne întoarcem la luna octombrie, unde cifra de afaceri de 20 000 EUR realizată în 31 de zile reduce datoria restantă la 10 000 EUR. În cele din urmă, cu o cifră de afaceri de 30 000 EUR în septembrie, aveți nevoie doar de o treime din luna respectivă (adică 10 zile) pentru a acoperi restul de 10 000 EUR.
Prin urmare, DSO este de 30 + 31 + 10 zile = 71 de zile. Întreprinderea are nevoie de 71 de zile pe parcursul perioadei de raportare pentru a-și recupera creanțele, ținând cont de fluctuațiile vânzărilor din fiecare lună. Această metodă de calcul mai precisă este, totuși, mai dificil de pus în aplicare.
Îmbunătățirea DSO cu ajutorul mai multor pârghii
O serie de măsuri pot fi luate pentru a îmbunătăți termenul de plată a facturilor emise în general, încă din faza contractuală. Este preferabil să se stabilească termene de plată ideale și să se evalueze de la început cu rigurozitate solvabilitatea clienților. Renegocierea pe parcursul derulării unui contract poate fi delicată.
Optim ar fi să:
- Negociați termene de plată mai scurte, astfel încât să puteți raporta mai rapid întârzierile de plată și, dacă este necesar, să inițiați proceduri de colectare în timp util
- Obțineți plata unui avans de îndată ce comanda este plasată, limitând astfel riscul de pierdere
- Implementați o politică de colectare proactivă, cu memento-uri regulate și, eventual, automate. Tehnologia actuală oferă instrumente puternice pentru a reaminti debitorilor datele scadente și pentru a preveni riscurile.
- Identificați litigiile cât mai devreme posibil și reduceți timpul necesar pentru soluționarea lor.
- Utilizați cesiunea de creanțe al cărei cost poate fi inclus în prețul inițial pentru a păstra marjele intacte.
Optimizarea colectării creanțelor este esențială pentru reducerea întârzierilor la plată. Adoptarea celei mai proactive abordări posibile va garanta rezultatele. De exemplu, este posibil să se ia măsuri chiar înainte ca o datorie să devină scadentă, prin trimiterea de memento-uri care avertizează că o datorie este pe cale să devină scadentă. Externalizarea colectării datoriiloreste, de asemenea, o practică din ce în ce mai răspândită, lăsând această sarcină crucială în seama profesioniștilor care dispun de toate instrumentele și sunt instruiți în materie de bune practici.
Vreți să aflați cum puteți încasa eficient datoriile comerciale?



