Stiri & Publicatii
21/04/2015
Evaluarea Riscului de Tara & Studii economice

Sectorul autohton de lucrari de constructii a drumurilor si autostrazilor

Sectorul autohton de lucrari de constructii a drumurilor si autostrazilor
  • Sectorul Lucrarilor de Constructii a drumurilor si autostrazilor a inregistrat o scadere de -22% a veniturilor in 2013
  • Nivelul investitiilor in activele fixe a scazut cu pana la 33%, confirmand lipsa de predictibilitate pe termen lung si scaderea cheltuielilor publice
  • Termenele de incasare au ramas la un nivel foarte ridicat, ceea ce s-a reflectat in cresterea seminificativa duratei medie de plata a furnizorilor
  • Sectorul Lucrarilor de constructii a drumurilor si autostrazilor a inregistrat cel mai ridicat nivel din economie al insolventelor
Situatia financiara a sectorului

Conform situatiilor financiare publicate de Ministerul Finantelor, firmele care au domeniu principal de activitate „Lucrari de constructii a drumurilor si autostrazilor” au generat in cursul anului 2013o cifra de afaceri totala de11,7 MLD RON, in scadere cu 22%, comparativ cu anul anterior.

Este important de mentionat ca, doar 282 de companii, reprezentand 15% din totalul firmelor active, inregistreaza o cifra de afaceri anuala mai mare de 1 MIL EUR si genereaza aproximativ 94% dintre veniturile intregului sector.

Jumatate dintre companiile care activeaza in acest sector au raportat odeteriorare a rezultatului netpe parcursul anului 2013 comparativ cu anul anterior, iar 34% dintre companii au inregistrat o pierdere neta la sfarsitul anului 2013. In ciuda acestui fapt,rezultatul net consolidat la nivel sectorial a inregistrat o dinamica crescatoare, ceea ce indica faptul ca profiturile mari s-au inregistrat, cu precadere, in randul companiilor lideri din sector.

Pe parcursul anului 2013, companiile din sectorul analizat au inregistrat opolitica dezinvestitionalamasiva, pe fondul scaderii vanzarilor si perspectivelor modeste de relansare a proiectelor din constructii. Astfel, investitiile in activele fixe au scazut cu 33%, principala cauza fiind diminuarea veniturilor cu 22%, pe fondul reducerii cheltuielilor publice in acest sector. Mai mult decat atat, scaderea ponderii activelor fixe in totalul activelor, confirma lipsa de de predictibiliate pe termen lung.

 

Cum s-au finantat companiile din sectorul analizat?

Modalitatea de finantare a acestor investitii realizate de catre companiile autohtone nu este una sustenabila. Ponderea datoriilor pe termen scurt in total capitaluri imprumutate a crescut la peste 80%, iar gradul de acoperire al acestora prin trezoreria neta a scazut la doar 13%.

Companiile din sectorul analizat au inregistrat o finantare semnificativa de la furnizori, in conditiile in care durata medie de colectare a creantelor a ramas la un nivel foarte ridicat, iar termenul mediu de plata al furnizorilor a crescut cu peste 3 luni.

 

Care a fost circuitul banilor pe parcursul anului 2013?

O serie de alte ajustari ar fi trebuit sa duca la o imbunatarire a gradului de lichiditate a companiilor care activeaza in sectorul analizat: extinderea termenului mediu de plata catre furnizori, scaderea termenului mediu de incasare al creantelor, scaderea investitiilor si imbunatatirea profitului net. In ciuda acestui fapt, situatia de lichiditate inregistrata la nivel sectorial s-a deteriorat, ceea ce nu poate sa insemne decat un singur lucru:fondurile suplimentare au fost orientate catre plata dividendelor sau finantarea companiilor din grupurile asociate sau cu interese de participare.

In contextul in care sectorul analizat inregistreaza o lichiditate foarte modesta, raportul intre cheltuielile ajunse la maturitate si veniturile incasate fiind foarte apropiat de 1, poate fi expus unor socuri, ca urmare a scaderii veniturilor sau neincasarii creantelor.Acest lucru se reflecta si in concluziile obtinute de Coface in urma analizei unui esantion reprezentativ de companii privind riscul de insolvente in acest sector: doar 2 din 10 companii prezinta un risc de insolventa mic.

Situatia companiilor din acest sector confirma dependenta foarte ridicata de incasarile creantelor de la stat si nivelul cheltuielilor publice alocate pentru reluarea proiectelor de investitii. Cheltuielile publice in acest sector reprezinta principalul element catalizator in reluarea investitiilor, insa cresterea acestora in perioada imediat urmatoare este putin probabila, avand in vedere prevederile proiectului de modificare a Codului Fiscal. Scaderea veniturilor s-a regasit imediat in diminuarea semnficativa a investitiilor, scaderea lichiditatii, extinderea termenelor de plata catre furnizori si generarea unui numar record de insolvente. Astfel, sectorul constructiilor de drumuri si autostrazi a inregistrat cel mai ridicat nivel din economie al insolventelor la numarul de firme active, peste 10% din valoarea totala a instrumentelor refuzate in economie, aproximativ 15% din totalul actiunilor in instanta la nivel national si peste 10% din totalul datoriilor catre bugetul de stat.” a declarat Constantin Coman, Country Manager, Coface Romania.

Descărcaţi acest comunicat de presă : Sectorul autohton de lucrari de constructii a drumurilor si autostrazi... (253,01 kB)

Contact


Emilia MUSCALU

Head of Marketing & Communications
Calea Floreasca 39, Et. 4 - 014453
Sector 1 - Bucuresti
ROMANIA
T: +40 21 231 60 20
Email: emilia.muscalu@coface.com

Sus
  • Romanian
  • English