Stiri & Publicatii
17/01/2018
Evaluarea Riscului de Tara & Studii economice

Desi dinamic, sectorul alimentelor organice din Franta ar putea fi fortat sa renunte la principiile initiale pentru a creste ponderea

Sector alimente organice
  • Preferința în creștere pentru alimentele organice se reflectă în evoluția foarte puternică a sectorului, care este așteptat să depășească 8 MLD EUR în 2017
  • Punctul forte al companiilor din sector: o creștere de 10% a ponderii organice a unui subsector ar reduce insolvențele companiilor cu 11%
  • Furnizorii de alimente organice încearcă să satisfacă cererea
  • Importurile se situează în prezent la un nivel de 29%, în creștere pentru prima dată din 2009
  • Patru factori cheie vor determina dezvoltarea sectorului
Producția organică este insuficientă pentru a satisface cererea consumatorilor

Sectorul alimentelor organice din Franța a înregistrat o creștere de două cifre din 2014. Această tendință crescătoare a fost confirmată în prima jumătate a lui 2017 și sugerează că o evoluție de aproape 14% pentru întregul an, ceea ce reprezintă o cifră de afaceri de peste 8 MLD EUR, conform estimărilor Coface. În ciuda ponderii încă modeste (3,5% în 2016) în piața agroalimentară, popularitatea consumului de alimente organice este în creștere. 69% dintre francezi au mâncat alimente organice cel puțin o dată pe lună în 2016 (în urcare cu 25 puncte procentuale din 2012) și mai frecvent (15% au mâncat alimente organice în fiecare zi în 2016, în urcare cu 7 puncte procentuale din 2012)[1].

Producția agricolă organică evoluează într-o manieră ciclică, alternând perioade de creștere puternică cu stagnarea - în funcție de măsurile și ajutorul implementate de autoritățile publice. Deși procentul de teren folosit pentru agricultura organică în Franța a crescut datorită nivelului maxim al conversiilor înregistrate în ultimii doi ani, ponderea sa în suprafața totală agricolă utilizată rămâne modestă (6,5% în prima jumătate a lui 2017), mai mică decât media europeană și mult în urma Austriei, Suediei, Estoniei, Italiei și Republicii Cehe. O creștere semnificativă a livrărilor este așteptată în viitorul apropiat, în urma unui val de conversii agricole lansate între 2014 și 2016. Cu toate acestea, sectorul va trebui probabil să își adapteze practicile agricole, pentru a-și crește randamentele și dimensiunea producției. În caz contrar, Franța va fi forțată să crească importurile - ce reprezintă deja 29% din alimentele organice consumate.

Mai puține insolvențe ale companiilor în sectoarele cu o pondere mai mare a producției organice

Datele Coface indică faptul că fermele organice au o sănătate financiară bună. Sectoarele cu o pondere mai mare a producției organice sunt și cele care au înregistrat mai puține insolvențe ale companiilor între 2012 și 2016 în timp ce, în sectorul agroalimentar în ansamblu, numărul insolvențelor a crescut cu o medie de 4,9% pe an. Au existat scăderi ale insolvențelor companiilor în anumite segmente incluzând fructe (pondere de 14,8% / -5,6% scădere) și vin (pondere de 8,5% / -2,5% scădere). Creșterea numărului insolvențelor este sub sau aproape de medie pentru apicultori (pondere de 13% / +5,4% creștere) și pentru crescătorii de oi și de capre (5,1% pondere / +3,2% creștere). În schimb, fermele de porci (0,9% pondere / +18,8% creștere), culturile de câmp (2,1% pondere / +12% creștere) și păsările de curte (1,4% pondere / +9,5% creștere) - reprezintă sectoare mai puțin vizate de tendința producției organice și au înregistrat o creștere mai mare a insolvențelor companiilor.

Mai mult, deși numărul insolvențelor din fiecare subsector este supus tendințelor prețurilor și șocurilor specifice, se pare că (în condiții egale) subsectoarele cu o pondere mai mare a agriculturii organice au arătat mai multă reziliență. Potrivit Coface, o creștere de +10% a ponderii producției organice în producția totală a fiecărui subsector ar duce la o scădere de -11% a numărului de insolvențe ale companiilor.

Schimbarea este riscantă, dar inevitabilă

În ciuda dinamismului și a forței sale relative, sectorul alimentelor organice trebuie să se schimbe. Direcția acestei schimbări depinde în mare măsură de capacitatea sa de a crește randamentele, care sunt în general cu 19-25% mai scăzute decât cele ale suprafețelor cultivate în mod convențional. Utilizarea inovațiilor pentru agricultura de precizie și creșterea dimensiunii fermelor ar putea să contribuie la acest lucru. Fermele organice din Franța sunt ușor mai mari decât media europeană (la 48 ha comparativ cu 40 ha)[2] , dar sunt mult mai mici decât fermele non-organice (ceea ce nu este cazul în majoritatea celorlalte țări europene). Acest lucru le slăbește viabilitatea economică, în special pentru fermele cele mai izolate.

Dorința unor fermieri francezi din sectorul produselor organice de a menține operațiuni „de dimensiuni umane” în contrast cu agricultura „intensivă” convențională va fi pusă la încercare în fața unei tendințe inevitabile de expansiune a fermelor și concentrării sectorului de retail organic. Puterea principalelor grupuri de retail din Franța este considerabilă în ciuda unei recente reechilibrări de forțe. În 2016, cota de piață a supermarketurilor mari și medii a fost de 45%, în scădere cu 4 puncte procentuale din 2011, în timp ce ponderea rețelelor de retail specializate a fost de 30%, în urcare cu 5 puncte procentuale. Deși strategia lor expansionistă ar putea accelera dezvoltarea sectorului organic și facilita accesul la noi consumatori, ea ar putea de asemenea crește riscul jucătorilor organici de a deveni dependenți de retailerii mari, riscând astfel o presiune de scădere semnificativă asupra prețurilor plătite fermierilor.

Piața cere industriei maturitate pentru a compensa pierderea veniturilor din cauza retragerii ajutorului de stat cu o creștere a randamentelor. Mai mult, potențialele creșteri de preț ar putea avea un efect discriminatoriu față de anumite categorii de consumatori - sau aceștia s-ar putea îndrepta către produse importate mai ieftine.

„Încele din urmă, creșterea consumului de alimente organice va necesita schimbări în cadrul sectorului. Aceste schimbări ar putea fi interpretate fie ca adaptări, fie ca o renunțare la principiile sale inițiale" a conchis Bruno De Moura Fernandes, autor al studiului „Franța: sectorul alimentelor organice va fi forțat să își abandoneze principiile?".

[1] Date de la Agence Bio/ CSA

[2] Sursa: Eurostat

Descărcaţi acest comunicat de presă : Desi dinamic, sectorul alimentelor organice din Franta ar putea fi for... (420,45 kB)

Contact


Emilia POPA

Head of Marketing & Communications
Sos. Pipera 42, Et. 6 - 020112
Sector 2 - Bucuresti
ROMANIA
T: +40 21 231 60 20
Email: emilia.popa@coface.com

Sus
  • Romanian
  • English