Stiri & Publicatii
19/05/2016
PUBLICATII ECONOMICE

Ungaria: Consumul privat creste - insa provocarile pentru corporatii raman

Ungaria: Consumul privat creste - insa provocarile pentru corporatii raman

Ungaria performeaza, daca luam in considerare contextul luptelor economice la nivel global. Tara continua sa beneficieze de o crestere moderata si va inregistra o evolutie de 2,2% in acest an. Aceasta performanta este determinata de consumul privat, la randul sau consolidat de o scadere a somajului, de veniturile disponibile mai mari, de programul de bunastare publica si de solutionarea problemelor legate de creditele ipotecare in valuta.

 

Consumul privat, o contributie majora la PIB

Economia Ungariei a inregistrat o rata de crestere rapida, dupa recesiunea din 2012. Finantarea UE a fost un factor important care a contribuit la aceasta expansiune, dar in niciun caz nu este singurul factor. In plus, perspectivele economice ale Ungariei si principalii parteneri comerciali ai tarii s-au imbunatatit.

Cresterea de 2,2% prognozata de Coface pentru acest an va fi mai lenta decat cea de 2,9% atinsa in 2015 si asta ca urmare a absorbtiei mai lente a fondurilor UE - proces care ar trebui sa se accelereze incepand de anul viitor. Imbunatatirea pietei muncii si masurile fiscale (cum ar fi reducerea impozitelor si cotele TVA) au la baza sprijinirea consumului privat ca principala forta motrice a economiei. Gospodariile au inregistrat o crestere a cererii de forta de munca, atat in sectorul public, cat si in cel privat. Acestea au beneficiat, de asemenea, de conversia creditelor ipotecare din valuta in moneda nationala. Piata fortei de munca dinamica si imbunatatirea perceptiei consumatorilor determina cresterea cheltuielilor de consum. De asemenea, consumul din gospodarii continua sa reprezinte principalul factor din spatele economiei maghiare, in urmatoarele cateva trimestre.

”Cu toate ca Ungaria va inregistra un ritm mai lent de crestere in acest an, totusi, este preconizat sa ajunga la un nivel rezonabil, de 2,2%. In timp ce consumul privat ramane robust, activitatea economica sufera din cauza unui mediu de afaceri advers, care continua sa impiedice contributia sectorului privat la cresterea prognozata”,a explicat Grzegorz Sielewicz, Regional Economist pentru Coface Europa Centrala.

Companiile dezintermediaza, in ciuda masurilor de stimulare

Nivelurile bugetului public si datoriile excesive ale tarii au determinat guvernul sa introduca masuri care vizeaza cresterea veniturilor. Intreprinderile sunt afectate de diferite taxe si cvasi-taxe, care au inclus sarcini financiare suplimentare pentru bancile din tara, pentru companiile energetice si de telecomunicatii si pentru marii comercianti. In ciuda imbunatatirilor aduse situatiei bugetare si cresterii mai puternice, taxele suplimentare au fost puse in aplicare. Posibilitatea unor modificari ulterioare ale unor cadre de reglementare si legislative ale tarii a provocat incertitudine, ceea ce face companiile reticente in a investi si a-si extinde afacerile.

Banca Centrala Ungara a pus in aplicare masuri de stimulare, inclusiv reducerea substantiala a ratelor dobanzilor, precum si finantarea pentru Schema de crestere, ce ofera imprumuturi cu rata redusa a dobanzii pentru IMM-uri. Cu toate acestea, intregul sector corporativ a continuat dezintermedierea. Masurile suplimentare au scopul de a sprijini in continuare imprumuturile  catre IMM-uri, ceea ce ar putea contribui la consolidarea activitatii economice a tarii. Sentimentul de afaceri in randul companiilor mari indica faptul ca ar putea exista imbunatatiri - in cazul in care nu se introduc poveri fiscale suplimentare.

Confruntat cu un ritm mai lent de expansiune in acest an, guvernul din Ungaria si Banca Centrala au decis sa se concentreze asupra altor piloni de crestere, pe langa sprijinul acordat prin fondurile UE (o componenta care a contribuit in mod semnificativ la economie in perioadele anterioare). Va dura pana in momentul in care sentimentul de afaceri se va recupera, mai ales in urma provocarilor cu care se confrunta intreprinderile. Cu toate acestea, companiile sunt din ce in ce mai increzatoare cu privire la perspectivele economice, iar Banca Centrala continua sa introduca masuri de descurajare a companiilor sa recurga la dezintermedieri, pentru a contribui la stimularea economiei.

Sectorul auto, componenta principala a economiei maghiare

Provocarile din sectorul corporativ au fost resimtite in special de catre entitatile cu capital strain. Acest lucru nu s-a aplicat sectorului automobile, care a beneficiat de un climat de afaceri preferential in Ungaria. Sectorul auto contribuie semnificativ la activitatea economica a Ungariei, creand aproape 4,5% din valoarea adaugata a tarii si peste 10% din productia totala. Perspectiva relativ pozitiva a industriei beneficiaza de cererea din Europa de Vest - destinatia pentru cea mai mare a productiei - precum si de competitivitatea costurilor, in comparatie cu alte sectoare din Zona Euro, adesea slabite de supracapacitate.

Cu toate ca acest sector ar putea suferi din cauza efectelor scandalului Volkswagen, ca urmare a investitiilor straine directe puternice ale Grupului in Ungaria, se pare ca acest risc a fost atenuat in ultimele luni.

Descărcaţi această publicaţie : Ungaria: Consumul privat creste - insa provocarile pentru corporatii r... (2,85 MB)

Contact


Emilia MUSCALU

Head of Marketing & Communications
Calea Floreasca 39, Et. 4 - 014453
Sector 1 - Bucuresti
ROMANIA
T: +40 21 231 60 20
Email: emilia.muscalu@coface.com

Sus
  • Romanian
  • English