Stiri & Publicatii
19/01/2017
PUBLICATII ECONOMICE

Panorama Polonia: tot mai multe companii din Polonia inregistreaza intarzieri la plata

Panorama Polonia: tot mai multe companii din Polonia inregistreaza intarzieri la plata

Studiul Coface privind platile confirma faptul ca vanzarile pe baza de credit sunt folosite pe scara larga de companiile din Polonia. Desi acordarea de credite a devenit o practica comuna, aceasta nu inseamna ca sunt platite la timp creantele. Studiul Coface arata ca aproape un sfert dintre companiile din Polonia se confrunta cu restante care depasesc cu cel putin trei luni scadentele. In general, creantele restante ar trebui sa scada - dar nu in mod semnificativ in toate sectoarele.

Primul studiu Coface privind experientele de plata din Polonia a fost realizat intr-o perioada de stagnare temporara in economie. Contributia mai redusa din investitiile co-finantate de la UE si incertitudinea sporita a companiilor a dus la contractarea investitiilor in active fixe. Totusi, acest lucru nu a avut efecte devastatoare asupra cresterii generale din Polonia de anul trecut. Coface estimeaza o crestere a PIB-ului Poloniei de 2,7% in 2016 si estimeaza ca aceasta crestere va fi de 3,1% in 2017.

Perioade de credit scurte, dar restante lungi

Vanzarile pe baza de credit au devenit o practica pe piata si sunt oferite acum de majoritatea companiilor din Polonia. Cu toate acestea, companiile sunt reticente in a astepta mult timp platile si predomina in medie perioadele de credit scurte, de pana la 30 de zile. Sectoarele transporturi, metale si constructii sunt mai generoase, deoarece ofera perioade de creditare mai lungi. La polul opus, industriile textile - imbracaminte, agroalimentara si retail sunt cele mai restrictive in acest sens. Companiile din Polonia sunt constiente de riscurile aferente vanzarilor pe baza de credit. Majoritatea companiilor care au participat la studiu au termeni si conditii scrise de afaceri pentru perioadele de creditare. Majoritatea instrumentelor folosite pe scara larga pentru minimizarea riscurilor de plata includ evaluarea situatiei financiare a clientului, monitorizarea platilor, asigurarile de credit si incasarea debitelor.

„Nu doar vanzarile pe baza de credit au devenit o practica comuna. Din pacate, intarzierile la plata sunt comune pentru afacerile din Polonia”,explica Grzegorz Sielewicz, economist Coface pentru Europa Centrala si de Est. „Majoritatea companiilor din Polonia se confrunta cu intarzieri, iar cele mai mari intarzieri se remarca in sectoarele constructii si transporturi. Aceste domenii raporteaza intarzieri la plata de aproximativ 84, respectiv 113 zile – comparativ cu o medie inter-sectoriala de 51,5 zile”.

Studiul Coface arata ca doua treimi dintre companii au raportat intarzieri de maximum 60 de zile. In acelasi timp, aproape un sfert dintre companiile din Polonia se confrunta cu restante care depasesc scadentele cu cel putin trei luni. Intarzierile mari pot fi deosebit de daunatoare, deoarece experienta Coface a aratat ca aproximativ 80% dintre creantele restante nu vor fi platite deloc, daca intarzierile de plata depasesc sase luni. Aproape 4% dintre companiile din Polonia raporteaza acest tip de creante restante indelungate. Studiul arata si faptul ca alte creante restante acumulate reprezinta o parte vizibila a cifrei de afaceri a companiilor. Una din cinci companii a raportat ca aceste restante indelungate reprezinta peste 10% din cifra lor de afaceri.

In conformitate cu calculele Coface, media inter-sectoriala pentru intarzierile la plata este de 51,5 zile. Cu toate acestea, anumite segmente raporteaza intarzieri de plata mai mari - in special in domeniul transporturi (112,9 zile) si constructii (83,6 zile). Sectorul retail beneficiaza de cele mai scurte perioade, cu o medie de 19,3 zile.

Se asteapta imbunatatiri

In conformitate cu accelerarea cresterii PIB-ului Poloniei de anul acesta, companiile poloneze estimeaza conditii de afaceri imbunatatite si o stabilizare, chiar un declin, al creantelor restante pe parcursul anului 2017. Majoritatea respondentilor studiului considera ca stagnarea de anul trecut a fost una de scurta durata, 40% estimand ca va exista o crestere a vanzarilor in urmatoarele sase luni si anticipeaza o profitabilitate mai mare, de pana la 54%. In diviziunea sectoriala, o imbunatatire a vanzarilor este estimata in special in sectoarele retail, energetic, textile-imbracaminte si auto. Dimpotriva, in sectoarele transporturi, metale, IT&C si constructii se estimeaza vanzari mai mici in urmatoarele sase luni.

Din punct de vedere al estimarilor viitoare generale privind restantele, aproape jumatate din companiile care au participat la studiu nu se asteapta sa vada schimbari in urmatoarele sase luni. Exista un procent mai mari de companii (29%) care se asteapta la un declin in creantele restante decat cele care estimeaza o crestere (22%). Divizarea sectoriala indica faptul ca anumite sectoare vor suferi mai mult decat altele de pe urma restantelor in urmatoarele luni. In sectorul constructiilor, 55% dintre companii estimeaza o crestere a restantelor, in timp ce doar 12% anticipeaza o reducere. Aceasta corespunde evaluarii de catre Coface a riscurilor sectoriale care a clasificat sectorul constructiilor din Polonia la cel mai mic nivel al intervalului de risc foarte ridicat in noiembrie 2016. Daca judecam dupa cresterea finantarilor in bugetul UE actual, sectorul constructii ar trebui sa beneficieze de un mediu de afaceri imbunatatit, iar riscurile privind lichiditatile ar trebui sa scada. De asemenea, intoarcerea dobanzilor din sectorul privat in investitii in active fixe ar trebui sa sprijine sectorul constructii, deoarece investitiile in cladiri si structuri au scazut anul trecut. Desi 2017 ar trebui sa arate unele imbunatatiri, probabil ca acestea nu vor fi percepute inainte de a doua jumatate a anului. In plus, o parte relativ semnificativa a companiilor din sectorul transporturi (39%) estimeaza ca restantele lor vor creste, 8% considera ca vor scadea, iar peste jumatate nu anticipeaza nicio schimbare. Preocuparile principale din sectorul transporturi se refera la dinamica redusa a comertului global, la masurile protectioniste privind transporturile rutiere care au fost implementate de unele tari din Europa Occidentala si la dificultatile din ce in ce mai mari in ocuparea job-urilor vacante. Acesti factori vor continua sa afecteze in acest an industria transporturilor. Dimpotriva, segmentele care se asteapta la cele mai mari reduceri ale creantelor restante in urmatoarele sase luni includ sectoarele textile - imbracaminte, metale si auto.

Descărcaţi această publicaţie : Panorama Polonia: tot mai multe companii din Polonia inregistreaza int... (705,64 kB)

Contact


Diana OROS

Marketing and Communications Specialist 
Sos. Pipera 42, Et. 6 - 020112
Sector 2 - Bucuresti
ROMANIA
T: +40 37 46 70 886
Email: diana.oros@coface.com
 

Sus
  • Romanian
  • English