Stiri & Publicatii
16/02/2017
PUBLICATII ECONOMICE

Panorama Brazilia: Cel mai recent sondaj de plata corporativa pentru Brazilia 2016

Panorama Brazilia

Experienta de plata, afectata de scenariul economic sumbru

  • 75% dintre companiile intervievate au primit cereri de prelungiri ale platilor de la clientii lor
  • Peste 55% dintre companii au observat cresteri ale procentelor debitorilor cu restante
  • Pe o medie intersectoriala, intarzierile la plata au fost de pana la 30 de zile - cu exceptia sectorului constructii si a celui agro-alimentar (>121 zile)
  • Acordarea termenelor de vanzare este o practica obisnuita in Brazilia. Aproape toate societatile (97%) ofera aceasta posibilitate clientilor lor, principalul motiv mentionat fiind competitivitatea pe piata

Primul sondaj de plata realizat in Brazilia de catre Coface, efectuat pe un esantion de peste 120 de companii, arata ca acestea inca se confrunta cu un mediu provocator. 2017 abia a inceput, insa prognoza PIB a acestui an este deja intunecata. Desi se asteapta ca activitatea sa iasa din recesiune, cresterea este preconizata sa atinga un procent modest de 0,4 %.

Aproape jumatate dintre companii au raportat experiente de plata deficitare din cauza dificultatilor financiare ale clientilor

Acordarea termenelor de vanzare este o practica obisnuita in Brazilia. Aproape toate companiile din esantion (97%) ofera aceasta posibilitate clientilor lor. Aceasta strategie este determinata de concurenta de pe piata, avand in vedere ca un numar surprinzator de mic de respondenti a mentionat problemele legate de fluxul de numerar al clientilor.

Mediul economic sumbru a aruncat o umbra asupra comportamentului de plata. Majoritatea companiilor (58%) au observat o crestere a procentelor debitorilor cu restante in 2015, comparativ cu 2014. Rezultatul pentru 2016 a fost mai divizat, intrucat sondajul a aratat ca experientele de plata s-au deteriorat comparativ cu anul anterior pentru 46% dintre companii. Pentru majoritatea companiilor (79%), mediile restante nu depasesc 30 de zile. Acelasi procent de intervievati a raportat ca situatia a ramas stabila in 2016, in timp ce 8% a inregistrat imbunatatiri.

Doar 13% dintre companii au declarat ca au un raport de peste 5% la expunerea la risc (raportul intre vanzarile totale restante si cifra de afaceri totala). Pentru aproape 40%, acest raport este intre 0,5% si 2% din cifra lor de afaceri totala.

Potrivit unui procent de 57% dintre respondenti, cel mai frecvent motiv oferit de clienti atunci cand solicita prelungiri ale platilor il reprezinta „dificultatile financiare”, urmat de „procente mari ale debitorilor cu restante in portofoliile clientilor” si de „probleme legate de gestionarea clientilor”.

Mai mult, 81% dintre companii au mentionat recesiunea economica drept principal fundament de tip macro, ce afecteaza performanta clientilor lor.

Instabilitatea politica este, de asemenea, ridicata - si este putin probabil sa se calmeze pe termen scurt. Indicele de incertitudine politica EPU este coroborat cu aceasta perceptie (a se vedea graficul de mai jos - cu cat este mai ridicat, cu atat este mai rau). In perioada de la inceputul operatiunii „Car Wash”, din Martie 2014 pana in Decembrie 2016, indicele a castigat in jur de 247 de puncte.

Brazilia - Indicele de incertitudine politica EPU

grafic

Cea mai eficienta masura in caz de neplata

Marea majoritate (78%) dintre companiile braziliene cred ca negarea pe cale amiabila este cel mai eficient instrument pentru rezolvarea neplatilor 

Totusi, punerea in aplicare a contractelor in tara nu este usoara. Potrivit Indicelui Doing Business din 2017, dureaza, in medie, 731 de zile si costa 20,7% din valoarea unei creante. Comparativ, media pentru regiunea Americii Latine este de 749 de zile, la un cost de 31,3% din creanta.

Cat priveste insolventele, majoritatea companiilor chestionate (58%) au vazut crescand in ultimul an numarul de clienti care au depus pentru Capitolul XI (acest capitol cuprinde legislatia privind falimentul). In 2015, a fost raportata o crestere de 55% comparativ cu 2014. O crestere ulterioara de 45% (an dupa an) a fost observata in 2016. Dintre companiile care au raportat o crestere a cazurilor pentru Capitolul XI, 53% nu au aratat modificari in comportamentul clientului inaintea cererii. In ultimii ani, Capitolul XI a devenit din ce in ce mai obisnuit in Brazilia si afecteaza companii de diferite dimensiuni si din sectoare variate.

Intarzieri la plata in cadrul sectoarelor

In cadrul sectoarelor analizate, procentul mediu al companiilor care sufera din cauza intarzierilor la plata este de 75%, aceste intarzieri parand a fi mari in aproape toate sectoarele industriale. Tehnologia informatiei si comunicatiile, precum si domeniul constructiilor sunt cele mai afectate, toate companiile (100%) raportand probleme legate de plata. In mod surprinzator, sectorul cel mai putin afectat este comertul cu amanuntul (36,8%).

Zilele medii restante per sector sunt in general de pana la 30. Singurele segmente care au raportat intarzieri de peste 121 de zile au fost constructiile si domeniul agro-alimentar. In final, este, de asemenea, interesant de notat ca niciunul dintre cazurile din esantionul nostru nu a depasit 150 de zile.

Descărcaţi această publicaţie : Panorama Brazilia: Cel mai recent sondaj de plata corporativa pentru B... (2,07 MB)

Contact


Diana OROS

Marketing and Communications Specialist 
Sos. Pipera 42, Et. 6 - 020112
Sector 2 - Bucuresti
ROMANIA
T: +40 37 46 70 886
Email: diana.oros@coface.com
 

Sus
  • Romanian
  • English