Stiri & Publicatii
11/04/2023
Evaluarea Riscului de Tara & Studii economice

Acordul privind transportul de cereale in Marea Neagra nu va fi suficient pentru a rezolva toate provocarile sectorului agroalimentar in 2023

Acordul privind transportul de cereale in Marea Neagra nu va fi suficient pentru a rezolva toate provocarile sectorului agroalimentar in 2023

Desi acordul privind tranzitul cerealelor in Marea Neagra, negociat mai intai intre Ucraina si Rusia sub egida Turciei, apoi reinnoit in martie, a contribuit la atenuarea presiunii asupra aprovizionarii cu cereale, efectele sale sunt limitate si numeroase probleme planeaza asupra securitatii alimentare din mai multe tari. Prelungirea acestui acord ofera o relaxare temporara a pietei, dar Coface considera ca tensiunile grave de aprovizionare care au aparut odata cu inceperea razboiului din Ucraina vor persista pe tot parcursul anului 2023.

Reinnoirea acordului privind transportul cerealelor in Marea Neagra rezolva doar o parte din problemele sectorului agroalimentar legate de razboiul din Ucraina

Razboiul din Ucraina a provocat perturbari de durata a fluxurilor maritime esentiale pentru tranzitul graului in Marea Neagra. Fluxurile care trec prin stramtoarea Bosfor sunt cu aproximativ 50% mai mici decat inainte de razboi, in timp 25% dintre exporturile globale de grau pleaca din Rusia si Ucraina. Reducerea disponibilitatii cerealelor are un impact puternic asupra anumitor tari care sunt foarte dependente de importuri, in special in Africa de Vest, Asia Centrala si Asia de Sud-Est. Resursele agricole sunt astfel o parghie pentru Rusia de a pune presiune asupra tarilor occidentale, prin empatia opiniei publice, care este sensibila la riscul tot mai mare asupra securitatii alimentare in tarile in curs de dezvoltare.

Dincolo de dificultatile legate de transporturi, distrugerea terenurilor arabile, a infrastructurii si echipamentelor din Ucraina este problematica. Potrivit Asociatiei Ucrainene pentru Cereale (UGA), suprafetele de cultura au fost reduse cu 25% in 2022 fata de 2021, iar prognozele pentru 2023 sunt si mai pesimiste. Contaminarea terenului din cauza bombardamentelor ameninta culturile viitoare, iar multe fabrici chimice sau depozite esentiale productiei agricole au fost distruse. Programul ONU pentru Mediu estimeaza ca 618 de amplasamente industriale sau infrastructuri critice au fost distruse in Ucraina de la inceputul razboiului.

Prelungirea cu 60 de zile a acordului privind coridorul de transport de cereale la Marea Neagra este o gura de aer proaspat pentru piete, dar nu rezolva problemele de aprovizionare pe termen lung. Indicele FAO al preturilor la alimente, care a atins cea mai mare valoare din 2011 in mai 2022, s-a stabilizat la un nivel ridicat.

Potrivit Coface, 2023 va ramane un an de tensiuni puternice intre cerere si oferta

Cu o prelungire a acordului Marii Negre cu doar 2 luni, riscul intreruperilor de aprovizionare pentru anumite tari este inca prezent. In plus, in timp ce cererea este probabil supusa unei inertii puternice, productia mondiala de cereale este de asteptat sa scada cu 2% pentru sezonul 2022/23.

Dificultatile persistente de aprovizionare si preturile ridicate ale pietei ar putea intari, de asemenea, reflexele protectioniste asupra produselor alimentare. Unele tari ar putea fi astfel tentate sa reintroduca masuri similare celor care au intrat in vigoare in 2022 (Egipt, India) pentru a face fata presiunilor inflationiste sau penuriei de alimente.

In cele din urma, scaderea productiei mondiale de cereale ar trebui sa accentueze concentrarea stocurilor in cateva tari cheie. In ultimii ani, China si-a crescut in mod constant stocurile de grau, iar acum detine mai mult de 50% din stocurile mondiale de grau. In schimb, tarile exportatoare de cereale au din ce in ce mai putine stocuri (7,3% din stocuri in 2022, fata de 11,3% in 2010). Aceasta concentrare mai mare va fi in detrimentul fluiditatii comertului international cu cereale, mai ales pe o piata aflata sub presiune.

Descărcaţi acest comunicat de presă : Acordul privind transportul de cereale in Marea Neagra nu va fi sufici... (290,29 kB)

Contact


Diana OROS

Marketing and Communications Specialist 
Sos. Pipera 42, Et. 6 - 020112
Sector 2 - Bucuresti
ROMANIA
T: +40 37 46 70 886
Email: diana.oros@coface.com
 

Sus
  • Romanian
  • English