Stiri & Publicatii
12/10/2021
Evaluarea Riscului de Tara & Studii economice

Cum arata revenirea sectorului de comert cu amanuntul post-pandemie?

Cum arata revenirea sectorului de comert cu amanuntul post-pandemie?

Activitatea sectorului de comert cu amanuntul a fost afectata de criza COVID prin masurile de distantare sociala si inchiderea magazinelor. Cu toate acestea, efectul pandemiei variaza foarte mult in functie de tari si segmente de activitate. In timp ce unele tari au inregistrat vanzari mai mici in 2020, efectul a fost nul in altele si chiar pozitiv in tarile din Europa de Nord. Impactul este, de asemenea, diferit in functie de segmentele sectoriale, magazinele de haine fiind cele mai afectate.

In general, COVID ar trebui sa aiba un impact limitat asupra sectorului de comert cu amanuntul si se asteapta ca cele mai afectate segmente sa isi revina imediat ce situatia se va relaxa. Totusi, intreruperile transportului maritim care cauzeaza probleme de aprovizionare si inflatie mai mare, ar putea fi un obstacol in calea redresarii totale a acestui sector in 2021.

“Desi sectorul comertului cu amanuntul a fost afectat de criza COVID-19 (inchiderea magazinelor, cresterea cumparaturilor online ...), acesta ar fi fost pe o cale de revenire completa rapida in lipsa perturbarilor din sectorul transporturilor si a preturilor mai ridicate ale marfurilor. Tarifele mai ridicate, preturile marfurilor si termenele mai mari de livrare imping preturile in sus de-a lungul lantului de aprovizionare si genereaza lipsuri care reprezinta o amenintare reala pentru sector si pot intarzia revenirea completa a acestuia”, a declarat Erwan Madelénat, economist la Coface.

Efecte variate in functie de tara si segment

In timp ce multe tari au inregistrat o scadere a vanzarilor cu amanuntul in timpul carantinei din 2020, situatia vanzarilor pentru 2020 in ansamblu este mai contrastanta. Coface a observat trei puncte cheie in acest sens:

•COVID-19 a avut un impact negativ in unele tari, dar mai slab decat se astepta. Majoritatea tarilor au inregistrat o scadere a vanzarilor cu amanuntul in T2 2020, dar acestea s-au recuperat, iar impactul a fost in general mai slab in urmatoarele perioade de carantinare.

• In unele tari, nu putem concluziona asupra unui impact semnificativ in sectorul de comert cu amanuntul, din aceleasi motive

•In mod surprinzator, unele tari par sa fi beneficiat de pe urma COVID-19, in special in Europa de Nord. Principalul motiv este ca tarile din Europa de Nord au de obicei un „deficit turistic” in timpul verii, cu mai multi oameni care ies din tara decat care intra. Cu toate acestea, anul trecut, datorita constrangerilor de calatorie, aceste tari au avut mai multi consumatori decat de obicei.

Situatia pare, de asemenea, eterogena in functie de segmentele de piata, comerciantii de textile si confectii fiind printre cei mai afectatide pandemie. Magazinele de imbracaminte au fost considerate neesentiale si, prin urmare, au fost deseori inchise in timpul carantinei. Intrucat oamenii au fost obligati sa ramana acasa, au existat mai putine stimulente pentru a cumpara haine: vanzarile in magazinele de haine au scazut, prin urmare, cu 24% in UE si cu 29% in SUA, anul trecut. Cu toate acestea, se asteapta ca vanzarile sa se imbunatateasca imediat ce masurile se vor relaxa. Efectul asupra comerciantilor de imbracaminte este, de asemenea, direct legat de politicile companiilor privind munca la distanta: daca munca la distanta va predomina dupa pandemie, vanzarile nu isi vor reveni pe deplin.

La polul opus magazinele alimentare se numara printre cele care au inregistrat cea mai mare crestere in 2020(+4% in zona euro, +11% in SUA), datorita stocarii masive de produse alimentare la inceputul anului 2020 si inchiderii restaurantelor. Este putin probabil ca aceasta crestere sa se pastreze odata cu relaxarea masurilor si redeschiderea restaurantelor.

Desi, de obicei, este mai rezistenta la crize economice decat alte piete,pandemia a fost o provocare pentru segmentul de lux, in special din cauza inchiderii magazinelor si pe fondul restrictiilor de calatorie. In 2018, consumatorii chinezi au realizat 46% din achizitiile globale de lux, dintre care aproximativ ¾ au fost efectuate in afara Chinei. Mai mult, necesitatea de a cumpara bunuri de lux poate fi mai slaba din cauza masurilor de distantare sociala, intrucat unul dintre principalele scopuri ale luxului este recunoasterea sociala. Revenirea este deja experimentata de companii precum LVMH, Kering si Hermès (ale caror venituri au scazut cu 27%, 30% si, respectiv, 25% in S1 2020), cu venituri mai mari in S1 2021 comparativ cu S1 2019. Cu toate acestea, cifrele anterioare nu sunt reprezentative pentru intreaga piata si revenirea ar putea fi mai dificila pentru companiile mai mici, deoarece consumatorii sunt mai atrasi de marci cunoscute.

Un impact limitat asupra cresterii pe termen lung a comertului electronic

Datorita masurilor de distantare sociala, consumatorii au facut mai multe achizitii online: in timp ce utilizarea mai mare a comertului electronic nu este noua,cresterea a fost mult mai puternica decat de obicei in 2020 ceea ce a avut un impact pozitiv asupra companiilor de comert electronic,precum Amazon sau a comerciantilor cu amanuntul „traditionali” care investisera in infrastructura de vanzare online, cum ar fi Walmart. In 2020, vanzarile nete ale Amazon au crescut cu 38%, pana la 386 miliarde USD. Pentru Walmart, vanzarile totale au crescut cu 6,7% in anul fiscal 2021, in timp ce vanzarile de comert electronic au crescut cu 79% in aceeasi perioada. In zona euro, volumul vanzarilor online a fost in medie mai mare cu 23% in 2020 decat in 2019.

Totusi, trebuie sa fim constienti de faptul caponderea comertului electronic in sectorul comertului cu amanuntul a crescut in ultimii ani. Astfel, desi ponderea comertului electronic este mai mare acum decat in 2019, nu inseamna neaparat ca aceasta crestere a fost determinata in totalitate de pandemie.

De exemplu, in UE, ponderea comertului electronic a crescut cu 2,4 puncte procentuale (pp) in 2020 dupa +0,6 pp in 2019, +4,8 pp dupa +1,6 pp in China si +2,7 pp dupa +1,3 pp in S.U.A.

Prin urmare, vanzarile online au accelerat in 2020, dar o parte din aceasta accelerare s-a datorat primelor masuri de carantina, cand vanzarile online au atins un nivel maxim in UE, SUA si Canada. Ponderea comertului electronic a scazut mai mult in SUA si Canada decat in Europa. In plus, ponderea vanzarilor online in sectorul comertului cu amanuntul din SUA a atins un maxim de 19% in aprilie 2020, dar apoi a scazut la 15% in decembrie si chiar 14% in iunie 2021, in timp ce media s-a situat la 13% in 2019. Prin urmare, desi trecerea treptata catre cumparaturi online va continua probabil si chiar daca pandemia a dus la o accelerare a acestora,efectul asupra ponderii comertului electronic va fi probabil limitat pe termen lung.

Inflatia, intreruperile transportului: sectorul comertului cu amanuntul marcat de incertitudini

Cresterea tarifelor in transporturile de marfa este de asteptat sa genereze presiuni asupra preturilor de consum, deoarece producatorii si comerciantii cu amanuntul transmit o parte din cresterea costurilor asupra preturilor produselor. Sectorul comertului cu amanuntul ar putea fi astfel afectat de intreruperile in transporturi si de preturile mai ridicate ale marfurilor, cu toate acestea, este posibil ca efectul sa nu fie omogen. Vanzatorii de imbracaminte pot suferi mai mult decat ceilalti comercianti cu amanuntul, deoarece cererea lor este mai dinamica, dar comerciantii de alimente si electronice ar putea fi mai rezistenti, de exemplu. Chiar si asa, inflatia poate influenta sentimentul consumatorilor, cum este cazul in SUA, unde indicele sentimentului consumatorilor de la Universitatea din Michigan a scazut la 80,8 in iulie 2021, dupa 85,5 in iunie si unde inflatia a crescut cu 5,4% an-la-an fata de luna iunie 2021, cea mai mare inflatie din 2008 pana azi.

 

Descarcati aceasta publicatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Descărcaţi acest comunicat de presă : Cum arata revenirea sectorului de comert cu amanuntul post-pandemie? (366,87 kB)

Contact


Diana OROS

Marketing and Communications Specialist 
Sos. Pipera 42, Et. 6 - 020112
Sector 2 - Bucuresti
ROMANIA
T: +40 37 46 70 886
Email: diana.oros@coface.com
 

Sus
  • Romanian
  • English