Stiri & Publicatii
25/01/2021
Evaluarea Riscului de Tara & Studii economice

Sectorul de comert cu amanuntul in magazine nespecializate: evolutie pozitiva a veniturilor in 2019, in crestere cu 10% fata de anul precedent

In 2019, agricultorii din regiunea Bucuresti-Ilfov au alocat lunar cei mai multi bani pe alimente si bauturi in raport cu restul categoriilor sociale

Puncte forte:

  • Gradul de acoperire al datoriilor pe termen scurt prin trezoreria neta a crescut de la 17% in anul 2015, la 22% in 2019
  • Mai mult de jumatate din companii (65%) au efectuat investitii in anul 2019, inregistrand un raport Capex/Amortizare supraunitar
  • 58% dintre companii au inregistrat profit net la sfarsitul anului 2019, iar 9% dintre acestea au obtinut un profit mai mare de 20%

Vulnerabilitati:

  • 70% dintre companii au 100% datorii orientate pe termen scurt
  • Companiile din sectorul analizat prezentau o autonomie in situatii de forta majora (DIR) de 34 zile in anul 2019, sub nivelul recomandat de 90 zile
  • Aproximativ 49% dintre companii sunt expuse unui risc ridicat de insolventa

Un nou studiu realizat de Coface Romania privind sectorul de “Comert cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun” (CAEN 4711) indica o evolutie pozitiva a veniturilor in 2019 acestea crescand cu aproximativ 10% fata de 2018, profitabilitatea aflandu-se intr-o usoara crestere. Studiul a agregat datele a 46.571 de companii care au depus datele financiare pentru anul 2019 (la nivelul lunii septembrie 2020) si care au generat o cifra de afaceri consolidata de 79,4 miliarde RON. Ponderea cotei de piata cumulate detinute de cei mai importanti 10 jucatori este de 63%, ceea ce releva un grad mediu spre ridicat de concentrare.

Ponderea in totalul cifrei de afaceri a top 10% companii din sector s-a mentinut la un nivel ridicat (88,6% in 2015, in 2019 atingand valoarea de 89%). Astfel, exista la nivel de sector o polarizare (prezenta de altfel si la nivelul economiei): cateva companii mari care genereaza o pondere ridicata din cifra de afaceri si multe companii mici care contribuie foarte putin la veniturile totale.

Companiile care activeaza in acest sector au inregistrat o lichiditate curenta de 0,99 pe parcursul anului 2019, capitalul de lucru avand un nivel redus, fiind relativ expus unor socuri negative si volatilitatii (scaderea veniturilor sau neincasarea creantelor). Durata medie de colectare a creantelor a scazut de la 24 de zile, nivelul inregistrat in 2015, la 17 zile in 2019, in timp ce media inregistrata la nivel national in aceeasi perioada a scazut de la 98 de zile la 89 de zile.

„Bunurile comercializate de companiile din acest sector au o elasticitate mai scazuta la modificarile de venituri ale consumatorilor, ceea ce asigura, intr-un fel, un trend stabil pentru cifra de afaceri a firmelor active in domeniu. Insa, ar fi indicat ca jucatorii de pe aceasta piata sa acorde o atentie mai ridicata structurii de finantare a activitatilor, in conditiile in care, la nivel consolidat, lichiditatea curenta pentru 2019 a fost subunitara, mai mult de jumatate din companii au raportat o capitalizare negativa (indatorare mai mare de 100%), iar conform indicatorului Ciclul de Conversie al banilor cu valoare negativa in 2019, mai mult de jumatate din companii (55%) apeleaza la creditare din partea furnizorilor”,a declarat Nicoleta Marin, Senior Financial Analyst, Coface Romania.

Aproximativ 15% dintre companii au inregistrat o pierdere mai mare de -20%, si 9% dintre companii au avut un profit peste 20%.De asemenea, cea mai mare parte a actiunilor in instanta este reprezentata in continuare de executari, acestea crescand de la 275 in 2018 la 316 in 2019.

Potrivit datelor INSSE, categoria sociala care a alocat cei mai multi bani pe produse alimentare si bauturi in 2019 este reprezentata de salariati, pe primul loc aflandu-se regiunea Bucuresti-Ilfov. Agricultorii din regiunea Bucuresti-Ilfov sunt cei mai mari consumatori de astfel de produse pe luna (1.296 lei/luna), la polul opus aflandu-se agricultorii din regiunea Nord-Est (422 lei/luna).

In primele 11 luni ale anului 2020, Comertul cu amanuntul pentru produsele alimentare si-a injumatatit ritmul de crestere (5,7% in serie ajustata) fata de evolutia pe care sectorul a generat-o in 2019. Tinand cont de contextul specific determinat de pandemie, evolutia din cursul anului 2020 trebuie citita intr-o cheie profund pozitiva, Comertul cu amanuntul pentru produsele alimentare fiind, alaturi de Constructii, sectorul intern cu cea mai robusta evolutie in termeni de ritm de crestere. Pentru anul in curs (2021), vom urmari cu atentie variabilele care, in mod traditional, modeleaza dinamica acestui sector, si anume evolutia somajului, evolutia salariului mediu precum si a sentimentului consumatorului” a adaugat Bogdan Nichisoiu, Manager Rating, Coface Romania.

 

Descarcati infografic

Descărcaţi acest comunicat de presă : Sectorul de comert cu amanuntul in magazine nespecializate: evolutie p... (360,55 kB)

Contact


Diana OROS

Marketing and Communications Specialist 
Sos. Pipera 42, Et. 6 - 020112
Sector 2 - Bucuresti
ROMANIA
T: +40 37 46 70 886
Email: diana.oros@coface.com
 

Sus
  • Romanian
  • English