Stiri & Publicatii
30/01/2020
Stiri Corporate

Studiu Coface - Sectorul de comert cu amanuntul in magazine nespecializate: evolutie pozitiva a veniturilor in 2018, in crestere cu 8% fata de 2017

La nivelul regiunii Bucuresti-Ilfov, cele mai mari cheltuieli pe alimente si bauturi in 2018 au fost realizate de catre pensionari.

Puncte forte:

  • Gradul de indatorare la nivelul sectorului de 61% este in scadere fata de anii anteriori
  • Gradul de acoperire al datoriilor pe termen scurt prin trezoreria neta a crescut de la 9% in anul 2014, la 22% in 2018
  • Durata medie de incasare a creantelor (DSO) este inferioara pragului raportat la nivel national

Vulnerabilitati:

  • Mai mult de jumatate din companii (55%) au inregistrat pierdere neta la sfarsitul anului 2018, iar 21% dintre acestea au obtinut o pierdere mai mare de -20%
  • Aproximativ 44% dintre companiile analizate inregistreaza o lichiditate subunitara (activele curente nu acopera datoriile curente).
  • Rezultatul net consolidat la nivel sectorial a scazut de la 2,8% in 2017, la 2,4% in 2018

Un nou studiu realizat de Coface Romania privind sectorul de “Comert cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun” (CAEN 4711) indica o evolutie pozitiva a veniturilor in 2018 acestea crescand cu aproximativ 8% fata de 2017, profitabilitatea aflandu-se intr-o usoara scadere. Studiul a agregat datele a 42.051 de companii care au depus datele financiare pentru anul 2018 (la nivelul lunii septembrie 2019) si care au generat o cifra de afaceri consolidata de 71,96 miliarde RON. Ponderea cotei de piata cumulate detinute de cei mai importanti 10 jucatori este de 61%, ceea ce releva un grad mediu spre ridicat de concentrare.

Ponderea in totalul cifrei de afaceri a top 10% companii din sector s-a mentinut la un nivel ridicat (89,1% in 2014, in 2018 atingand valoarea de 89,4%). Astfel, sectorul este puternic polarizat, cateva companii mari generand o pondere ridicata din cifra de afaceri si multe companii mici care contribuie putin in veniturile totale.

Companiile care activeaza in acest sector au inregistrat o lichiditate curenta de 0,94 pe parcursul anului 2018, capitalul de lucru avand un nivel redus, fiind relativ expus unor socuri negative si volatilitatii (scaderea veniturilor sau neincasarea creantelor). Durata medie de colectare a creantelor a scazut de la 29 de zile, nivelul inregistrat in 2014, la 17 zile in 2018, in timp ce media inregistrata la nivel national in aceeasi perioada analizata a scazut de la 104 de zile la 90 zile.

Data fiind natura activitatii si tendintele de comportament de consum ale populatiei, pentru sectorul analizat, se remarca o polarizare destul de mare a acestuia: doar 2% din totalul companiilor au cifra de afaceri mai mare de 1 mil. EUR si genereaza 79% din cifra de afaceri agregata. Astfel, companiile care administreaza lanturile de hipermarket-uri si supermarket-uri profita de tendinta spre consum a populatiei din marile orase, in timp ce companile mici supravietuiesc in zonele in care influenta acestora este mai redusa sau se reprofileaza spre produse de nisa. De remarcat faptul ca un sfert din companiile care si-au depus datele nu au avut activitate (cifra de afaceri = 0), iar mai mult de jumatate (55%) au cifra de afaceri intre 0 si 100.000 EUR. Conform Institutului National de Statistica, in anul 2018, cele mai mari cheltuieli pentru alimente si bauturi au fost efectuate de salariati, in top aflandu-se regiunea Nord-Vest, urmata de regiunea Centru si Sud-Muntenia. Astfel, salariatii din regiunea N/V au alocat in 2018, in medie 5.604 lei pe alimente si bauturi. La polul opus, se afla agricultorii din regiunea Bucuresti Ilfov cu 1.163 de lei cheltuiti. Tot in aceasta regiune, categoria sociala care a alocat cele mai mari cheltuieli pe produse alimentare si bauturi in anul 2018 a fost reprezentata de pensionari”, a declarat Nicoleta Marin, Senior Financial Analyst.

Cele mai multe companii care activeaza in acest sector de activitate se regasesc in Municipiul Bucuresti ~9% din total, fiind si dintre cele mai mari, acestea generand cea mai mare cifra de afaceri ~35 mld. RON (49% din total). Dupa Bucuresti, Timis si Ilfov contribuie cu 9%, respectiv 8% la cifra de afaceri totala si cu cate 3% din numarul de companii.

Consumul a continuat ritmul destul de sustinut si in 2019. Cheltuielile cu salariile in sectorul public au crescut cu aproape 20% si au depasit pragul de 100 mld. RON in 2019 (peste 10% din PIB, cel mai mare procent din UE), ceea ce a determinat un efect de domino si in mediul privat afectat de tensionarea fortei de munca din cauza emigrarii. Astfel, salariul nominal net a crescut cu aproape 14% in 2019, ajungand aproape de 3.200 RON, din care aproape 4% s-au pierdut prin erodarea puterii de cumparare din cauza inflatiei. In acest context, deficitul comercial a depasit 15 mld. EUR in primele 11 luni din 2019, cel mai mare nivel al ultimului deceniu, in conditiile in care importurile au crescut de peste doua ori mai accelerat decat exporturile. Dezechilibrele macroeconomice sunt accentuate de cel mai mare risc, respectiv adancirea deficitului fiscal pana la 37 mld. RON in primele 11 luni ale anului anterior, cel mai mare nivel al ultimului deceniu. Am insiruit toate aceste cifre pentru a evidentia caracterul prociclic al stimularii consumului, strategie nesustenabila deoarece este insotita de accelerarea inflatiei, deprecierea monedei nationale si accentuarea deficitelor gemene (comercial si fiscal). De aceea, franarea consumului devine inevitabila in urmatorii doi ani, cele mai optimiste perspective indicand un avans anual de 3%-4%, la jumatate fata de ritmul inregistrat in ultimii doi ani (6%-7%)”, a adaugat Iancu Guda, Services Director, Coface Romania.

 

DESCARCA INFOGRAFIC

Descărcaţi acest comunicat de presă : Studiu Coface - Sectorul de comert cu amanuntul in magazine nespeciali... (363,04 kB)

Contact


Diana OROS

Marketing and Communications Specialist 
Sos. Pipera 42, Et. 6 - 020112
Sector 2 - Bucuresti
ROMANIA
T: +40 37 46 70 886
Email: diana.oros@coface.com
 

Sus
  • Romanian
  • English