Stiri & Publicatii
04/06/2015
Evaluarea Riscului de Tara & Studii economice

Sfarsitul cotelor pentru productia de lapte: Reguli noi

Sfarsitul cotelor pentru productia de lapte: Reguli noi

Pozitia dominanta a Uniunii Europene

Determinata de dezvoltarea economiilor emergente, productia mondiala a crescut cu 56% in ultimii 30 de ani. In cadrul Uniunii Europene, in acelasi timp cu scaderea consumului cu 2% in perioada 2008-2013, sectorul a fost sustinut de dinamismul exporturilor. Germania este producatorul principal din Europa cu 22% din productia totala, urmata de Franta (17%) si Marea Britanie (10%).

In ceea ce priveste productia mondiala, Franta se afla printre lideri, ocupand locul 8. In ultimii 30 de ani, sectorul a trecut printr-o serie de restructurari, concretizat printr-o scadere a numarului de ferme si o imbunatatire rapida a productivitatii. In plus, in timp ce in 1983 fermele erau raspandite in toata Franta, restructurarile au condus la o concentrare geografica mai mare. In 2013, productia de lapte din vestul Frantei a reprezentat 6,8% din totalul productiei Uniunii Europene.

 

Nivel scazut de insolvente, dar un sector subminat de volatilitatea preturilor si a costurilor

In Franta, insolventele companiilor care activeaza in sectorul produselor lactate au fost marcate de un procent mai ridicat al fermelor de bovine de lapte. Cu toate acestea, efectul a fost atenuat de ajutorul primit de cele mai multe dintre aceste structuri. Companiile din sector au o rata mult mai mica de insolvabilitate decat media pentru firmele franceze, de ex. 0,38% fata de 2,54%.

Sectorul este insa extrem de expus la volatilitatea preturilor si a costurilor, care sunt principalele zone de incertitudine in ceea ce priveste gestionarea unei ferme de lapte. De asemenea, este caracterizat de modele de productie care sunt diferite de cele din alte tari europene. Fermele de munte precum si operatiunile de crestere a animalelor si agricole mixte sunt mai sensibile la variatiile preturilor si ale costurilor decat fermele de la campie. Cu toate acestea, nici unul dintre aceste modele nu garanteaza un nivel suficient de rentabilitate fara plata ajutorului extern. Acesta este motivul pentru care orice risc de scadere a preturilor este un motiv de ingrijorare pentru agricultori.

 

Strategii existente si dezvoltarea lor viitoare

In primul rand, posibilitatea de a dezvolta noi piete de export va aduce beneficii Frantei. Tara este bine pozitionata pe plan international si are o balanta comerciala pozitiva si o reputatie pentru produsele de inalta calitate. Exista in randul economiilor emergente, in special in Asia, o dorinta tot mai mare in randul consumatorilor pentru produsele lactate. In plus, produsele lactate au o elasticitate mai mare a veniturilor: o crestere moderata a venitului duce la o crestere puternica a cererii.

In al doilea rand, integrarea pe verticala a procesului de productie/ transformare/ distributie le va permite operatorilor sa-si mentina marjele. Franta are o marja considerabila de manevra in ceea ce priveste vanzarile directe, deoarece aceste reprezinta in prezent doar 3,3% din totalul vanzarilor.

In cele din urma, in timp ce proportia terenului organic certificat in Franta este mica (in comparatie cu cea a concurentilor sai), ea este in crestere incepand din 2005. Fermierii francezi au avut nevoie de un timp mai indelungat pentru a trece in acest segment. Cu toate acestea, numarul de vaci de lapte certificate ecologic s-a dublat in ultimii zece ani. Aceasta tendinta este un semn pozitiv, deoarece exista un numar tot mai mare de consumatori francezi pregatiti sa plateasca mai mult pentru a manca mai sanatos.

Descărcaţi acest comunicat de presă : Sfarsitul cotelor pentru productia de lapte: Reguli noi (147,92 kB)

Contact


Emilia MUSCALU

Head of Marketing & Communications
Calea Floreasca 39, Et. 4 - 014453
Sector 1 - Bucuresti
ROMANIA
T: +40 21 231 60 20
Email: emilia.muscalu@coface.com

Sus
  • Romanian
  • English