Stiri & Publicatii
22/07/2015
Evaluarea Riscului de Tara & Studii economice

Sectorul automobilelor din regiunea ECE este foarte dependent de investitiile straine, dar exista o dinamica pozitiva a cererii interne

This picture represent a factory car production line to illustrate the coface press release

Regiunea ECE a devenit o destinatie atractiva pentru investitii de catre producatorii de automobile la nivel mondial. In 2014, 3,6 milioane de vehicule au fost produse in Europa de Est, echivalentul a 2% din productia totala a UE. In tarile ECE incluse in analiza Coface exista 33 de fabrici de automobile, dintre care cele mai multe au fost create cu ajutorul investitiilor straine directe (ISD). Analiza arata ca, in ciuda dinamicii crescute a vanzarilor de masini generate de clientii locali recent, fabricile din ECE raman foarte dependente de cererea externa.

 

Sectorul auto joaca un rol important in activitatea economica a ECE

Regiunea ECE a fost in masura sa atraga investitii straine directe, datorita costurilor atractive ale fortei de munca, proximitatii geografice din Europa de Vest, fortei de munca educata si imbunatatirii mediului de afaceri. Analiza Coface acopera sectorul auto din tarile ECE, unde sunt produse volume semnificative de masini in: Republica Ceha, Ungaria, Polonia, Romania, Slovacia si Slovenia. Cu Skoda si Dacia regiunea are doua branduri locale puternice mai ales ca, datorita marilor ISD, au supravietuit pe piata mondiala competitiva.

Fabricarea de vehicule si echipamente de transport are un efect masurabil asupra rezultatului economiilor ECE. Pentru unele dintre tarile din regiune, cum ar fi Ungaria, Republica Ceha si Slovacia, sectorul reprezinta aproximativ o zecime din productia lor totala. Acesta genereaza, de asemenea, un numar semnificativ de locuri de munca, angajand peste 850.000 de lucratori in 2013, in cele 6 tari analizate.

"Numarul de vehicule produse in regiunea ECE s-a dublat in ultimii zece ani", a comentat Grzegorz Sielewicz, Coface Economist pentru ECE."Slovacia, Republica Ceha si Romania au fost cele mai de succes, unde  productia auto s-a triplat sau chiar a crescut de patru ori. Cu toate acestea, trebuie remarcat faptul ca dinamica cresterilor nu poate continua la nesfarsit din cauza eventualei saturatie a pietei."

 

Expunerea puternica a exporturilor

Exporturile de automobile reprezinta o parte semnificativa a comertului exterior a regiunii ECE. In Slovacia, de exemplu, acestea reprezinta 25% din exporturile totale ale tarii. Productia de automobile ECE este puternic expusa la cererea externa, la fel cum majoritatea este destinata pietelor externe. Cu toate acestea, pozitia actuala arata ca zona euro - principala piata de export - este elastica si genereaza perspective mai bune. Datorita acestor tendinte pozitive in zona euro si in alte tari europene, cererea de vehicule a fost in crestere.

Desi deteriorarea cererii rusesti cantareste negativ asupra sectorului, acest lucru este compensat de cresterea cererii din partea altor destinatii de export si a vanzarilor de pe piata interna din ECE.

                                                   

Imbunatatirea cererii interne sustine vanzarile de autovehicule pe piata interna

In timp ce se confrunta cu situatii neclare pe unele piete externe, evolutii pozitive pot fi vazute pe partea interna. Cererea interna a ECE beneficiaza de perspective mai bune datorita consumului local, ca urmare a unei forte de munca imbunatatite, a inflatiei discrete, a preturilor mici la petrol, cresterii increderii consumatorilor si dobanzilor atractive. Tendinta de a cheltui mai mult reiese din vanzarea masinilor mai dinamice in economiile ECE. Clientii nu sunt doar persoane fizice, ci si companii care isi extind flotele de autoturisme si vehicule comerciale. Vehicule comerciale genereaza o dinamica mare a vanzarilor datorita imbunatatirii perspectivei de afaceri, cum ar fi cresterea PIB-ului Zonei Euro cu 1,5%, prognoza pentru acest an. Cresterea cererii de vehicule comerciale este un mesaj pozitiv, in special pentru fabricile poloneze, deoarece volume semnificative de masini usoare sunt produse aici.

Cu toate acestea, aceste cresteri ale cheltuielilor interne nu vor fi suficiente pentru a face sectorul auto al ECE independent de cererea externa. Fiind atat de expus exporturilor, riscurile aferente pietelor externe nu pot fi evitate, cu toate acestea potentialul mare de crestere interna ar putea atenua aceste riscuri. Actiunile minore ale Rusiei in regiune in structura exporturilor de vehicule nu au un impact semnificativ asupra performantei generale a acestui sector, chiar si cu imbunatatirea perspectivelor Zonei Euro.

 

Cresterea cifrei de vanzari nu este egala cu profitabilitatea producatorilor de automobile

Chiar daca in piata din ECE au crescut cifrele de vanzari de autovehicule, aceste volume mai mari nu se traduc intr-o crestere egala a profitabilitatii producatorilor de automobile. Multe dintre ele inca sufera de supracapacitate, asteptarile clientilor de a obtine reduceri semnificative si auto-inregistrari efectuate de catre dealeri.

Descărcaţi acest comunicat de presă : Sectorul automobilelor din regiunea ECE este foarte dependent de inves... (71,52 kB)

Contact


Diana OROS

Marketing and Communications Specialist 
Sos. Pipera 42, Et. 6 - 020112
Sector 2 - Bucuresti
ROMANIA
T: +40 37 46 70 886
Email: diana.oros@coface.com
 

Sus
  • Romanian
  • English