Stiri & Publicatii
24/05/2018
Evaluarea Riscului de Tara & Studii economice

Noile rute comerciale mediteraneene vor trece prin sudul si estul regiunii

New Mediterranean trade routes will be through the South and East of the region

Noile rute comerciale mediteraneene vor trece prin sudul si estul regiunii

In Mediterana, cresterea recenta a protectionismului incepe sa transforme reteaua vasta de acorduri de liber schimb si sa restructureze rutele comerciale intra-mediteraneene. Au aparut doua tendinte noi:

  • Tarile din sudul si estul zonei mediteraneene intra pe piata, dupa cum se observa in special in exporturile de produse auto si IT&C;
  • Apar in regiune noi furnizori de materii prime (energie, produse chimice si constructii), cum ar fi Grecia, Cipru si Egipt.

Comertul intra-regional incetineste

Desi in Asia importanta comertului regional a crescut, in tarile din regiunea mediteraneana situatia nu este la fel de buna. Acest lucru se intampla in ciuda proliferarii acordurilor multilaterale si bilaterale incheiate in cadrul „Procesului de la Barcelona”, in 1995. Exista chiar o tendinta de scadere a comertului intra-mediteranean, de la 31% din exporturi in 2001, la 29%, in 2016. In virtutea dimensiunii sale, o mare parte din comertul regional (79,4% din fluxurile de import si de export) este concentrat in subregiunea Euro-Mediteraneana . Cu toate acestea, a pierdut teren in ultimii 15 ani, in beneficiul tarilor din subregiunea Sud-Mediteraneana (10.1%), subregiunea Est-Mediteraneana (8.4%) si din Balcani (2%).

In ciuda eforturilor sporite de cooperare din ultimii 20 de ani, exista numeroase explicatii pentru acest nivel scazut al integrarii comerciale. Concurenta dintre tarile din sud si cele din est care se specializeaza in sectoarele agricol si textil reprezinta de cele mai multe ori primul argument pentru a justifica acest esec - insa exista si altele. Criza din 2009 si Primavara Araba din 2011 au avut un impact negativ asupra deschiderii catre comert a statelor din regiune, incetinind dezvoltarea tarilor din sudul si estul Mediteranei (cu exceptia Maroc). In plus, succesiunea acordurilor introduse a complicat procesul de tranzactionare, cu conditii care variaza. In paralel, in ciuda unei dorinte declarate de a tranzactiona mai mult, numarul masurilor protectioniste (cum ar fi taxele, masurile antidumping, subventiile si cotele publice) a crescut constant. Din 2012, 381 de masuri protectioniste au fost introduse in intreaga zona Mediterana.

Tarile din sudul si estul zonei mediteraneene isi cresc exporturile de automobile si IT&C si incep sa furnizeze materii prime

Au aparut tendinte noi in structura exporturilor din tarile aflate in bazinul mediteranean, incepand cu anii 2000. Tarile Euro-Mediteraneene par sa piarda teren in sectoarele cu valoare adaugata mare, cum ar fi automobilele si tehnologia informatiei si comunicatiilor (IT&C), in favoarea exporturilor de produse agricole si produse chimice prelucrate. Tarile sud-mediteraneene si cele est-mediteraneene au inceput sa abordeze piete noi, in detrimentul sectoarelor traditionale, cum ar fi textilele. Aceste dinamici sunt mai putin semnificative in Balcani, desi exista in mod evident o crestere a exporturilor de produse agroalimentare si de metale. In plus, comertul dintre tarile nord-africane si tarile din regiunea mediteraneana estica s-a consolidat si au inceput sa apara noi rute comerciale.

  • Automobile: Maroc si Turcia -> catre tarile Euro-Mediternaneene si Est-Mediteraneene

Politica adoptata de Maroc si Turcia, de a se alatura jucatorilor globali prin dezvoltarea si consolidarea sectoarelor industriale, a contribuit la reconfigurarea exporturilor de automobile in regiunea mediteraneana. In 2016, Turcia a inregistrat 13% din exporturile regionale de automobile (fata de doar 2% in 2000), cu o crestere a fluxurilor catre tarile euro-mediteraneene. In perioada 2012-2016, exporturile de automobile din Maroc spre regiunea mediteraneana au reprezentat 13% din exporturile totale ale tarii. Desi acestea sunt inca destinate in principal pietei europene, partenerii sai includ si Turcia si Egipt.

  • IT&C: Tunisia si Maroc -> catre tarile Euro-Mediteraneene

Atat Tunisia cat si Maroc inregistreaza exporturi in crestere in sectorul IT&C. In Tunisia, aceasta noua specializare se reflecta intr-o crestere a exporturilor catre tarile Euro-Mediteraneene (in special in Franta, dar si in Spania) si reprezinta in prezent 30% din totalul exporturilor tarii catre aceasta subregiune. In Maroc, apar destinatii noi de export, numarul beneficiarilor crescand in Spania si Italia, in timp ce in Franta, Portugalia si Malta se inregistreaza o scadere.

  • Energie: Grecia si Malta -> catre tarile Est-Mediteraneene

Desi energia continua sa fie cea mai tranzactionata in zona mediteraneana, structura sectorului se schimba. Exporturile de gaze si petrol pierd din importanta in favoarea produselor rafinate. Grecia si Malta se confrunta cu o crestere a exporturilor catre tarile Est-Mediteraneene, cum ar fi Turcia si Egipt.

  • Produse chimice: Egipt si Cipru -> catre tarile Est si Euro-Mediteraneene

Una dintre industriile traditionale din Egipt este sectorul chimic si al materialelor plastice. Orientate spre export, Turcia si Liban sunt principalii sai clienti, in timp ce fluxurile catre tarile Euro-Mediteraneene sunt in crestere, in special in Franta. Cipru vizeaza, de asemenea, tarile est-mediteraneene, precum Israel, Grecia si Liban.

Coface Infografic
Descărcaţi acest comunicat de presă : Noile rute comerciale mediteraneene vor trece prin sudul si estul regi... (143,95 kB)

Contact


Emilia POPA

Head of Marketing & Communications
Sos. Pipera 42, Et. 6 - 020112
Sector 2 - Bucuresti
ROMANIA
T: +40 21 231 60 20
Email: emilia.popa@coface.com

Sus
  • Romanian
  • English