Stiri & Publicatii
23/12/2016
PUBLICATII ECONOMICE

Panorama Turcia: Dupa seria de socuri din 2015 si 2016, economia Turciei se apropie de sfarsitul “Erei Lalelelor”

Panorama Turcia: Dupa seria de socuri din 2015 si 2016, economia Turciei se apropie de sfarsitul “Erei Lalelelor”
  • Coface prognozeaza o crestere a economiei Turciei cu 2,5% in 2016 si 2,7% in 2017
  • Cheltuielile guvernamentale este de asteptat sa reprezinte unul dintre factorii-cheie de crestere din 2017
  • Riscul valutar si deficitul de cont curent sunt principalele provocariSectorul retail: Riscurile escaladeaza, in principal din cauza incetinirii cererii interne, a cresterii costurilor si a impactului slabirii monedei asupra mediului de afaceri
  • Slabirea lirei impiedica dezvoltarea consumului privat
  • Sectorul auto: Exporturile raman destul de puternice si ajuta producatorii de componente si pe cei auto sa compenseze, partial, profiturile mai mici

Perceptia asupra riscului in 2016

O mai mare incertitudine politica rezultata din cele doua alegeri parlamentare din 2015, scaderea lichiditatii la nivel global ca urmare a procesului de majorare a ratei Rezervei Federale a Statelor Unite si slabirea Lirei Turcesti, toate acestea au contribuit la stoparea cresterii. Riscul s-a intensificat si mai mult in 2016, ca urmare a tensiunilor regionale sporite, a cresterii problemelor de securitate interna, a tentativei de lovitura de stat esuata din data de 15 Iulie si a retrogradarii. Din cauza acestor socuri interne si externe negative, la care se adauga slabirea increderii, PIB-ului este de asteptat sa scada in 2016.

Cheltuielile guvernamentale ar putea fi unul dintre factorii-cheie ai cresterii, in 2017. Nivelurile deficitului si a datoriei publice scazute a tarii semnifica faptul ca politica fiscala poate fi utilizata ca un instrument pentru a atenua prabusirile economice. Din dorinta de a contracara scaderea interesului pentru afaceri, guvernul a anuntat un pachet de investitii amplu, al carui obiectiv este acela de a imbunatati climatul investitional, printr-o abordare bazata pe proiecte.

Angajamentul guvernului de reformare este, de asemenea, un factor important in sprijinirea cresterii economice durabile. Planul de reforma pe care l-a introdus se bazeaza pe patru piloni: stimulente pentru investitii, cercetare si dezvoltare, forta internationala de munca si economii. Autoritatile au pus in aplicare, de asemenea, masuri pentru a sprijini cresterea cererii interne.

Riscurile valutare si deficitul de cont curent sunt principalele provocari pentru 2017

Riscul valutar si deficitul de cont curent persistente sunt principalele provocari. Suma totala a datoriei externe pe care sectorul privat este obligat sa o plateasca in termen de un an se ridica la 91 MLD USD. Perceptia riscului mai ridicat ar putea, de asemenea, impiedica finantarea deficitului de cont curent, in timp ce slabirea Lirei infraneaza dezvoltarea consumului privat, principalul motor de crestere a economiei. Acest lucru este agravat si de alti factori, cum ar fi tensiunile la granita siriana, ratele dobanzilor de imprumut mai mari si cresterea inflatiei, care ii determina pe consumatori sa amane achizitiile.

Schimbul valutar net

Companii (MIL USD)

agrafic

 

Privind in perspectiva, evolutia intrarilor de capital va fi cheia. In perioada Ianuarie -Septembrie 2016, fluxurile de capital nerezidente catre Turcia au scazut cu 12%, la 26,9 MLD USD, de la 30,6 MLD USD, in aceeasi perioada a anului 2015. Acesta a fost un factor major care a determinat deprecierea cu 16% a lirei fata de raportul Euro - Dolar. In 2009, cand economia s-a contractat cu 4,8% din cauza crizei mondiale, totalul capitalului strain intrat in Turcia s-a redus cu 95%.

“Cu toate ca situatia actuala este departe de acest scenariu, rata intrarilor de capital strain in Turcia, in 2017, va fi foarte importanta pentru performantele economice. Tara atrage in continuare fonduri externe, insa durabilitatea acestor intrari de capital va depinde de mediul de afaceri si de evolutiile de pe pietele financiare mondiale”,spune Seltem İYİGÜN, Economist Coface MENA.

Retailul, turismul si sectorul auto sunt in criza, din cauza tensiunilor politice si a atacurilor teroriste

Retailul joaca un rol esential in cresterea economica a Turciei. Acest sector a beneficiat de o crestere economica solida timp de un deceniu, sustinut de o parte mare a populatiei, de aproape 80 milioane, cu un venit in crestere pe cap de locuitor. Cu toate ca retailul ofera oportunitati semnificative pe termen lung, totusi se confrunta cu provocari dificile pe termen scurt. Tensiunile politice, atacurile teroriste, slabirea lirei si cresterea inflatiei ingreuneaza mult performanta sectorului. Acesti factori au determinat o incetinire a cererii interne - o tendinta care este de asteptat sa continue in 2017. Scaderea veniturilor din turism, din cauza problemelor de securitate si a deteriorarii relatiilor cu unele tari vecine,  intuneca perspectivele comertului cu amanuntul.

In ceea ce priveste sectorul auto, a existat o usoara scadere a cererii interne, insa exista cererea externa. In primele zece luni ale anului, vanzarile totale au scazut cu 3%, comparativ cu aceeasi perioada din 2015. Aceasta cadere a avut loc in principal din cauza incetinirii activitatii economice, care a tras in jos vanzarile din subcategoria comerciala, cu 12,3% in Ianuarie - Octombrie 2016. In 2017, principalele provocari pentru sectorul automobile vor fi legate de noile reglementari si de fluctuatiile Lirei. Recenta depreciere a monedei ar putea creste presiunea exercitata asupra preturilor in perioada urmatoare, avand in vedere faptul ca raportul importului pe piata auto interna a fost de 76%, in perioada Ianuarie - Octombrie. In ceea ce priveste reglementarile, in Noiembrie, Turcia a introdus o crestere a ratei de impozitare speciala, pentru vehiculele cu pret mai mare. Noua rata ia in considerare gamele de pret si volumul cilindric al motorului. Acest lucru este de asteptat sa afecteze vanzarile de autoturisme de lux, prin cresterea preturilor finale de achizitie.

Descărcaţi această publicaţie : Panorama Turcia: Dupa seria de socuri din 2015 si 2016, economia Turci... (1,46 MB)

Contact


Emilia MUSCALU

Head of Marketing & Communications
Calea Floreasca 39, Et. 4 - 014453
Sector 1 - Bucuresti
ROMANIA
T: +40 21 231 60 20
Email: emilia.muscalu@coface.com

Sus
  • Romanian
  • English